Regi: Eva Rydberg
Scenografi: Marianne, Peter och Fredrik Dillberg
Kostym: Marianne Lunderquist
Koreografi: Sian Playsted
Medverkande: Caroline Johansson Kuhmunen, David Lindgren, Annika Herlitz, Martin Redhe Nord, Caroline Johansson, Marout Lamon, Hanna Amoreus, Rigmor Grönwall, Mikael Ahlberg m.fl.
Spelas t.o.m. 5 april. Speltid. 2 tim. 20 min.

Kan På Göta Lejon spelas just nu musikalen "High school musical" som berättar om livet på East High School i amerikanska Albuquerque. Historien är ursprungligen en av Disneys mest populära TV-filmer från 2006, som blivit både scenmusikal och isshow(!). Den här uppsättningen spelades under hösten i Malmö.
Handlingen utspelas under några dagar då terminens tre höjdpunkter inträffar samtidigt: slutspelet för basketlaget Wildcats, audition till skolteaterns uppsättning av musikalen ”Julia och Romeo” (med lyckligt slut) och Kemiolympiaden.
Det som komplicerar livet på East High School är att Wildcats stjärna och lagledare, Troy, förälskat sig i mattebegåvningen Gabriella. Självklart är förälskelsen ömsesidig. Ännu värre är att de av en slump ställer upp på uttagningen till musikalen – och lyckas så bra att huvudrollerna är hotande nära. Kompisar tycker att de skall hålla sig till basket respektive kemi och inte fjanta sig i någon musikal. När skolteaterns stora stjärna, Sharpay, som ogillar konkurrens om huvudrollen, börjar intrigera så ser det ganska svårt ut för tonårskärleken. Men som sig bör slutar det lyckligt – för alla. "I teaterns värld är allting möjligt", som dramaläraren fröken Darbus säger.
I den här uppsättningen finns inga etablerade musikalstjärnor – men en rad unga, men rutinerade, talanger som är på god väg att bli något riktigt bra för scenen. De bägge huvudrollerna Troy och Gabriella, spelas av David Lindgren och Caroline Johansson Kuhmunen, som båda lyckas fördjupa sina rätt grunda figurer. Dessutom sjunger och agerar de nästan naturligt som osäkra – och kaxiga – tonåringar. Särskilt i andra aktens kärleksduett får David och Carolina till det riktigt bra.
Som motvikt mot Gabriellas och Troys söta och ofarliga karaktärer är sluga och bitchiga Sharpay så välspelad av Annika Herlitz att hon tar all uppmärksamhet när hon spelar ut. Hon är dessutom väl understödd av Martin Redhe Nord som den åtta minuter yngre tvillingbrodern Ryan. Förhållandet mellan den dominanta Sharpay och den mer tillbakadragne Ryan blir till ett avslöjande och roligt nummer.
Av övriga roller fäster man sig vid pianisten Kelsi spelad av Hanna Amoreus med en lagom hunsad framtoning. Bra är dessutom Caroline Johansson och Marout Lamon som keminörden Taylor och den lika nördige basketkillen Chad som har det svårt att få till det med kärleken. Det finns bara två vuxna i föreställningen och ingen är väl helt sympatisk: Rigmor Grönwall och Mikael Ahlberg gör sina roller som fröken Darbus och skolans basketcoach Bolton med synbarlig spelglädje.
Må vara att historien är tunn, karaktärerna karaktärslösa och musiken ytlig tonårspop, men "High school musical" är perfekt anpassad till sin publik – där många redan från början är väl bekanta med de trallvänliga låtarna. Musikalens styrka ligger i ensemblens medryckande nummer som när studsandet av basketbollar utvecklas till en snyggt koreograferad sportdans. Allt sker i ett hisnande tempo och förbluffande vältajmat.
”High School Musical” på Göta Lejon är en stunds underhållning som i all sin övertydlighet också ger utrymme för litet eftertanke. resa.

Utlagd 2008-01-27