Text: Mark O´Donell och Thomas Meehan
Regi och översättning: Anders Albien
Scenografi: Mikale Varhelyi
Kostym: Marianne Lunderquist
Koreografi: Tomas Adrian Glans
Kapellmästare: Mikael Jöback
Medverkande: Jessica Heribertsson, Rolf Lassgård, Morgan Alling, Helena Bergström, Malin Sjöquist, Gladys del Pilar, Alexander Larsson, Birgitta Johansson, Katrin Sundberg, David Lindgren, Patrik Martinsson, Per Eggers, Nikisha Fogo m.fl. Dynamite: Johanna Perera Eriksson, Clarissa Crabbe, Laila Adéle
Spelas t.o.m. 12 december 2009. Speltid: ca 2 tim. 45 min.

Musikalen ”Hairspray” som nu spelas på China utspelas i ett segregerat Baltimore, USA, 1962 där bor den ganska ordentligt överviktiga tonåringen Tracy. Hon drömmer om att få dansa i det omåttligt populära tv-programmet ”The Corny Collins Show”, där de smala och superstajlade tjejerna uppträder och där finns inte minst stjärnan, den snygga svärmorsdrömmen, Link. Men när Tracy kommer på en audition är det stopp. Visserligen dansar och sjunger hon bättre än de andra, men hennes för många kilon ligger henne i fatet. Den alltid lika glada och positiva – ibland litet väl käcka – Tracy ger sig inte utan lierar sig med några svarta ungdomar som också kan dansa, men som också är utestängda från den segregerade tv-showen. Det här är en tid då integration var ett tomt ord eller en skräckfylld och dystopisk framtidsmardröm för etablissemanget och makten. Nå, Tracy startar en liten revolution för att alla skall få dansa tillsammans i samma show. Programmets demonproducent, Velma von Tussle, är inte imponerad och gör allt för att stoppa Tracy, som är uppbackad av sin mamma Edna och sin pappa Vilbur. När de färgade ungdomarna får stöd av sina vuxna och faktiskt också av programledaren är integrationsrevolten snart vunnen. Tracy lyckas till slut bli ”Miss Baltimore Hårspray”(!) och få sin dansprins Link utan att behöva går ner ett endaste kilo.
Intrigen är väl si-så-där, men det finns ett ovanligt underliggande allvar i ”Haispray” som kanske inte är så vanligt i en musikal av det mer lättviktiga (ursäkta) slaget. Föreställningen har en sällsynt lyckad ensemble med övermått av tätt spel, intensitet och entusiasm.
Här dansar Rolf Lassgård runt som den blyga och överviktiga mamma Edna iklädd en extremt illasittande städrock, tofflor och stödstrumpor. Det är en komisk fullträff och en skakande upplevelse. Lassgård är föreställningens lok som aldrig tappar tempo. Redan i sin första entré förstår man att han älskar sin roll och publiken älskar tillbaka. När Edna lägger huvudet på sned och ser på pappa Vilbur, utomordentligt spelad av Morgan Alling, uppstår ett samspel och samförstånd som det ibland gör i teaterns lyckligaste stunder. Den naturligt rultiga och vigt dansanta Jessica Heribertsson som Tracy studsar, sjunger och fnittrar på det där sagolikt irriterande sättet som tonårsflickor gör. Heribertsson har varit med länge och har en utstrålning och scennärvaro som nära nog matchar mamma Ednas. Helena Bergström är också en komisk fullträff som tv-showens demonproducent Velma. Likt en annan Magica de Hex hos Disney väser hon njutningsfullt fram vasst elaka repliker. Men hennes intriger är lika misslyckade som Disneys elakings. Velmas dotter, Amber, som också stöter på Link blir i Malin Sjöquists skickliga tappning en avbild av sin mor.
Också birollerna märks: Gladys del Pilar kommer riktigt loss i ett par sångnummer i gospelton. Birgitta Johansson är en rutinerad scenartist som förstår att ta för sig. Hon både ser rolig ut och att låter roligt som Tracys kompis, Penny, ständig hunsad av sin mamma Prudy, välspelad av Katrin Sundberg med ochic handväska och grå tantdräkt. David Lindgren som dansgängets stjärna och svärmorsdrömmmen Link, Alexander Larsson som den dansante Seaweed och Per Egges gör det bästa av sina roller liksom Patrik Martinsson som programledaren Corny Collin. Trion ”Dynamite” med Karlskogingen Joanne Perera Eriksson, Clarissa Crabbe, bonddotter från Örebro och Laila Adèle ökar märkbart trycket i salongen så fort de gör entré. Dessutom: Unga Nikisha Fogo är en av framtidens musikalartister som man skall hålla ögonen på. Lägg också märke till Marianne Lunderquists kostymer. De är bara såå 1960-tal.
"Hairspray" är underhållning laddad med budskap. Men man skall kanske inte övertolka den rätt enkla musikalen. Livsglädjen och entusiasmen räcker långt.
Missa inte.

Utlagd 2009-09-22