Översättning: Rikard Bergqvist
Regi: Ronny Danielsson
Kostym: Camilla Thulin
Koreografi: Roger Lybeck
Medverkande:
Vuxna: Bengt Järnblad, Rolf Lydahl, Claire Wikholm, Eva Stenson
Gänget: Albin Flinkas, Fredrik Lycke, John-Alexander Eriksson, Oscar Pierrou Lindén, James Lund, Philip Jalmelid, Francisco Sobrado, David Joseph, Camilo Ge Bresky, Kalle Malmberg Sara Jangfeldt, Anna-Maria Hallgarn, Joanna Perera Eriksson, Kitty Chan, Eva Rexed, Cilla Silvia, Christina Lootus, Frida Modén Treichl, Nadia Hussein-Johansen, Emil Nyström, Cecilia Wrangel
Elever från Teaterlinjen i Skärholmens gymnasium

Spelas t.o.m.19 maj. Speltid ca 2 tim. 40 min.

Stockholms stadsteaters uppsättning av hippiemusikalen ”Hair” berättar om unga naiva drömmare som ägnar sig åt fri sex, astrologi, mycket hasch och LSD-tripper. Det här är historien om flower power – dess uppgång och fall – förenklad till ”sex, drugs and rock´n roll”. Med massor av välkända och tidlösa dängor – ”Age of Aquarius”, ”Let the Sunshine in”, ”I got life”… etc. etc. hotar det att bli en nostaligtripp in i hippierörelsen. Men regissören Ronny Danielsson har undvikit de grövsta nostalgiska fällorna och med Rikard Bergqvists utmärkta nyöversättning är det helt uthärdbart.
Musikalen har sin botten i en verklig historisk situation: Vietnamkriget som kastade sin skugga över alla. Men för den skull skall man nog inte övertolka ”Hairs” politiska budskap.
Det handlar om ett gäng hippies i New York i slutet av 60-talet som förkastat vuxenvärldens normer och begränsningar. På scenen sjunger och dansar en stor ensemble. De manliga huvudrollerna i kollektivet spelas av Albin Flinkas som Claude som inte vet om han är på väg till kriget, eller inte och Fredrik Lycke som Berger som bränt sin inkallelse, där finns också Sara Jangfeldt som Sheila med en glödande, men ofokuserad, vrede och Anna-Maria Hallgarn som den gravida nerrökta Jeanie.
Fredrik Lycke är bra som spelledaren Berger med ett rasande utspel som låter ana en politisk medvetenhet som går utom haschdimmorna. Albin Flinkas velige Claude har det svårt när hans pliktkänsla bryts mot hans längtan efter frihet och ett annat liv. Hans beslut blir ödesdigert. Anna-Maria Hallgarn har föreställningens höjdpunkt när Jeanie hängande på sin barnvagn sjunger ut sin längtande kärlekssång till Frank Mills det ”hjärndöda speedfreak” som gjorde henne på smällen. Hon blir alltmer hålögd för henne finns ingen framtid. I den stora ensemblen märks också Oskar Pierrou Lindéns transa Woof som finns överallt och är lika besatt av alla.
På scenen finns också en grupp konturlösa vuxna – Rolf Lydahl, Bengt Järnblad och Eva Stenson – som en kontrollerad borgerlig motvikt till hippiekulturen. Där finns också Claire Wikholm som vemodigt minns sin ungdom: Vart tog alla mina drömmar vägen?
Det är skönt att se att det finns utrymme och ork för en stor ensemble som klarar av att hålla ihop när röran på scenen verkar mer spontan är repeterad. Det är menat som en komplimang till Ronny Danielsson även när hans försök att lägga in ett nutidsperspektiv havererar med Guantánamofångar som hasar runt på scenen i en långdragen LSD-hallucination. Första akten är närmast litet anarkistisk, när New Yorks gatufolk drar in på Stadsteaterns gigantiska scen med badkar, kylskåp, tält, sovsäckar och barnvagn.
Andra akten börjar när festen är över och avslutas med en litet för sentimental version av ”Let the sunshine in”.
Camilla Thulin har lyckats återge en klädstil som markerar både grupptillhörighet och individualitet: slitna jeans, färggranna västar, klänningar i lysande färger. Lägg så till Martin Östergrens musikarrangemang som skickligt balanserar nu och då så har Stockholms stadsteater en föreställning som är klart se och hörvärd.

Utlagd 2011-03-31