Författare: David Mamet
Översättning: Klas Östergren
Regi: Alexander Öberg
Scenografi och kostym: Zofi Nilsson
Skådespelare: Lars Green, Ralph Carlsson, Lars Bringås, Niklas Falk, Per Sandberg, Stefan Ekman, Lars Göran Persson

Spelas t.o.m. 28 december. Speltid: 1 tim.40 min. (ingen paus)

Just nu speglar både Dramaten och Stockholms stadsteater de ekonomiska skiftningarnas inverkan på människorna. På Dramaten spelas ”Kasimir och Karoline” som handlar om människor som försöker hantera sina liv i skenet av börskraschen 1929. På Stockholms stadsteaters lilla scen spelas David Mamets ”Glengarry Glen Ross” som handlar om några skrupelfria fastighetsmäklare mitt i den värsta högkonjunkturen på 1980-talet då fastighetsmarknaden var överhettad och hämningslös spekulation blåste upp drömmar om det stora klippet – det som aldrig kom. Tvärtom, när marknaden kollapsade på 1990-talet förbyttes uppgången i förluster – tunga förluster.
I ”Glengarry Glen Ross” tävlar fastighetsmäklarna om att vinna en Cadillac genom att sälj, sälja, sälja. Det här är en inglasad modulvärld utan kvinnor där alla slåss om de bästa kontakterna för att komma närmare den hägrande vinsten, som också innebär fortsatt anställning – åtminstone en månad framåt.
Egentligen är det här är en tragedi spelad som desperat komedi där skådespelarna tar sina roller på allvar. Bland de fyra säljarna märks Niklas Falk som den forna säljstjärnan Levene. Efter månader utan att slutföra någon affär har han har inte längre någonting att sälja ut – varken fastigheter eller sin heder. Han måste åter toppa säljtävlingen annars är han snart arbetslös, men alla kostnaderna för villa, bil och barnens skolgång finns kvar. När han äntligen lyckas avsluta en affär har han blivit blåst.
Ralph Carlsson låter den nuvarande stjärnan på kontoret, Roma, vara coolt säker på sig själv och sin säljförmåga. Moss (Lars Green) och Aarnow (Stefan Ekman) planerar och genomför en stöldkupp mot sin arbetsgivare. Det handlar både om att tjäna litet kosing och, inte minst, tillfälle att sätta dit kontorschefen Williamson som Lars Göran Persson gör till en iskall och resultatinriktad skitstövel.
I själva verket händer det inte så mycket i pjäsen och intrigen är både svår att följa och att få grepp om. Men desto tydligare är samtidsskildringen av ett liv på den moraliska marginalen.

Utlagd 2008-12-03