Författare: Marius von Mayenburg
Översättning: Magnus Lindman
Regi: Emil Graffman
Scenografi: Rufus Didwiszus
Medverkande: Peter Engman, Irene Lindh, Per Svensson, Simon Norrthon
Spelas t.o.m. 31 december. Speltid ca 1 tim. 20 min.

Den tyske dramatikern Marius von Mayenburgs existentiella fars ”Den fule” spelas just nu på Dramatens lilla scen. Det är en sorts moralitet som ställer frågan om hur långt vår utseendefixering kan leda och hur långt kan man gå för att få en snygg yta – som man själv och omgivningen beundrar lika mycket.
Pjäsen är egentligen en bagatell som handlar om ingenjören Lette som är ful – anskrämligt ful. Inte ens han hustru kan se honom rakt i ansiktet. Lette ser inte sig själv som ful, utan det går upp för honom första när han inte får presentera sin uppfinning på en mässa just med motiveringen att hans utseende inte är säljande. Att produkten är genial är ointressant. Lette deppar inte ihop utan går till en plastikkirurg som fixar till honom. Lette blir inte bara vacker utan tack vare sin skönhet också företagets stjärnförsäljare och en medial kändis. Idén är att skönhet säljer – vilken produkt som helst. Det verkliga problemet uppstår när plastikkirurgen tycker sig ha upphovsrätten till Lettes nya ansikte och tjänar en förfärlig massa pengar på att göra nya Lette-ansikten på alla som kan betala.
Resultatet blir att original-Lette möter en massa män exakt likadana som han själv och omöjliga att skilja från varandra. De konkurrerar om uppmärksamheten och om arbeten på en priskänslig arbetsmarknad. Lette finner sig snart utkonkurrerad av prisdumpande kopior.
Peter Engman spelar ingenjören Lette. Hans förvandling från anskrämligt ful till underskön sker helt utan maskering – han är lika snygg före som efter operationen. De övriga tre skådespelarna spelar flera olika roller. Alla rollerna halkar in och ut ur varandra utan skarvar. Alla är utbytbara – identitet är relativ. Irene Lindh spelar Fanny i tre olika upplagor som alla är besatt av Lettes nyvunna skönhet: som hustrun som tycker sig ha första tjing på sin man, som kirurgens operationssköterska och som en vidlyftig, mycket rik, äldre, plastiklyft, dam som intensivt lägger an på Lette. Per Svensson gör både Lettes verkstadschef och plastikkirurgen som blir alltmer sniken och operationsberedd – båda figurerna har säljandet som övergripande och allomfattande mål i livet. Simon Norrthon spelar Lettes assistent och en hunsad son till den rika åldriga Fanny.
”Den fule” må vara en förutsägbar bagatell, men ensemblen gör den på ett underhållande sätt. Trots att ämnet ”utseende” är uttjatat. kulturarv.

Utlagd 2008-10-31