Fröken Julie, Strinbergs intiman

Fröken Julie: Strindbergs erotiska drama nytolkat

TCO – Tjänstemännens Centralorganisation – delar varje år ut kulturpris till två personer som gjort framstående insatser inom sina områden. Vartannat år priset till konstnärer inom kategorierna Ord och Scen/Film, vartannat år till konstnärer inom Bild och Musik.
TCOs kulturpris för 2012 gick till två konstnärer som både tänjer och undersöker gränserna för former och normer: Författaren och dramatikern Sara Stridsberg och skådespelaren och regissören Anna Pettersson.
Sara Stridsberg fick priset för skapandet av omvälvande dramatik och litteratur som skruvar och speglar vår samtid och ifrågasätter makt och normer. Under hösten 2012 har hennes pjäs ”Dissekering av ett snöfall”, med inspiration från Drottning Kristinas liv, spelats på Dramaten Skådespelaren och regissören Anna Pettersson fick priset ”för sitt nytänkande i scenföreställningar som envist utforskar skådespelarens arbete … och ifrågasätter makt och kön i skådespelarens tolkning”. Hon har iscensatt ”Fröken Julie” i en nyskapande version på Strindbergs Intima Teater där hon själv står för regi samt spelar samtliga roller.
Anna Pettersson lyckas dra ur ”Fröken Julie” både det ohejdat komiska och det djupt tragiska i den bördsstolta frökens alltmer livsfarliga lek med betjänten Jean.
Priset delades ut av Teaterförbundets ordförande Anna Carlsson vid nypremiären av ”Fröken Julie” på Strindbergs Intima Teater. Carlsson som också är ordförande i TCOs kulturpolitiska grupp sade vid ett kort samtal före föreställningen att det är viktigt för TCOs medlemsförbund att värna om kulturen som en del av vår vardag. ”Kultur är inte grädde på moset, utan jästen i degen”, sade hon. kulturarv.

Utlagd 2013-02-23