Dirigent: Joakim Unander
Sångare: Emma Vetter, Jan Kyhle, Johan Schinkler, Susanna Stern, Ulf Lundmark, Henrik Holmberg, Stefan Axelsson
Folkoperans kör
Folkoperan orkester
Spelas t.o.m. 23 mars. Speltid ca. 2 tim 30 min.

Folkoperan i Stockholm tar än en gång ett stort grepp om operaromantiken, nu med Carl Maria von Webers ”Friskytten” i regi av Linus Fellbom, med nyöversatt talad dialog av Lucas Svensson.
”Friskytten”, från 1821, uppfattas ibland som något av Tysklands nationalopera, baserad på en folksägen om ”den svarte jägaren”. Handlingen i utspelas bland jägare i ett ruinlandskap där naturen delvis har tagit över. Där finns den furstlige jägaren Max och furstens dotter Agathe som älskar varandra. För att de ska få gifta sig måste Max vinna en skyttetävling. Problemet är att Max – trots sin furstliga jägartitel – inte bara är en usel skytt han verkar överhuvud inte ha någon hand med vapen. När gevär sänks ner från scentaket i ouvertyren sätter jägarna i sina slutstycken med ett karaktäristiskt klick. Max lyckas inte fixa sitt slutstycke under hela första akten. Inte träffar han prick heller, men det går att råda bot på... Av den pricksäkre skytten Kaspar lockas Max till den mycket ogästvänliga Vargklyftan där de med hjälp av djävulens hantlangare Samiel – den svarte jägaren – stöper sju ”frikulor”. Sex av dem träffar alltid sina mål, den sjunde styr Samiel dit han vill.
Max fuskar utan samvetsförebråelser för att vinna sin älskade Agathe. När han avslöjas förlåter fursten lättvindigt fusket, värre går det för Kaspar som förlorar sin själ till djävulen.
Ibland har uppsättningen litet väl mycket av fars över sig, som när jägarna både är skotträdda och i mod närmast verkar vara släkt med den bålde jägaren Tartarin från Tarascon. Men sångarna tar väl vara på sina roller.
Jan Kyhle som den snedskjutande antihjälten Max måste styrka sig med några rediga supar innan han beger sig till Vargklyftan. Det finns ett utspel hos Kyhle som gör Max desperation och rädsla nästan fysiskt gripbar. Annars är kvällens behållning sopranen Emma Vetter som gör den lätt speedade Agathe med tragiska åtbörder och en myckenhet skönsång. Agathe har en del problem med sin kammarjungfru Ännchen, som Susanna Stern gör till en himlande ironiker, som uppenbarligen tycker det mesta av manlig fåfänga är fånig.
Johan Schinkler gör en stark tolkning av den krigsskadade Kaspar som lockar Max till Vargklyftan och sedan till att fuska med de målstyrda kulorna. Stefan Axelsson är en elegant och närmast ointresserad Samiel, till dess han har fått den själ han vill ha. Samiel går det inte att lura. Ulf Lundmark gör Agathes far, furst Kuno, lagom vankelmodigt när det gäller att förhålla sig till Max fusk och till dotterns kärlek.
Folkoperans kör låter, som sig bör, bra och blandar upp sången med irriterade knuffar och armbågar i veka livet på den närstående. Några gånger utbryter dessutom välkoreograferade slagsmål, som i någon västernfilm (Alaska, t.ex.).
Det finns mycket att glädjas åt i Folkoperans uppsättning av ”Friskytten”, även om det riktigt gåtfulla uttunnas i manlighetens förfall är det en mycket se- och hörvärd föreställning. För Linus Fellbom har hans första operaregi och hans spektakulära ljussättning blivit en konstnärlig framgång. Det gäller f.ö. över hela linjen: sångarnas insatser, den oregerliga kören, orkestern som Joakim Unander lyfter till hög dramatisk höjd och scenografen Lars Östberghs scenografi som lägger en oväntad civilisationskritisk dimension till ”Friskytten”. liga kulturarv.

Utlagd 2008-02-14