Libretto: Friedrich Kind (efter Johann August Apel och Griedrich Laun)
Översättning: Juha Hemánus och Lasse Lehtinen
Regi: Juha Hemánus
Scenografi och kostym: Ruari Murchison
Koreografi: Marko Sunila
Dirigent: Kari Tikka
Sångare: Raimo Laukka, Marko Nykänen, Kirsi Tiihonen, Sirkka Lampimäki, Jouni Kokora, Jorma Silvasti, Pwetri Pussita, Olli Tuovinen, Martti Suosalo m.fl. Dansare:Laura Tohmo, Hanna Heikkinen, Karoliina Laitinen, Toni Laakkonen, Marko Sunita
Helsingforsoperans kör
Helsingforsoperans orkester
Speltid ca 3 tim.

Operan i Helsingfors tar ett stort grepp om operaromantiken, med Carl Maria von Webers ”Djävulens jägare”, ”Der Freischütz” i regi av Juha Hemánus, med nyöversatt talad dialog. Operan sjungs på finska med engelsk översättning på textmaskin.
”Der Freischütz”, från 1821, betraktas som något av Tysklands nationalopera, baserad på en folksägen om ”den svarte jägaren”. Här har regissören Juha Hemánus flyttat handlingen från de dystra tyska skogarna på 1600-talet till dagens Hollywood, där ett filmteam håller på att spela in ”Der Freischütz” som musikfilm. Det kunde ha blivit en spännande resa mot en elegant metaopera – alltså en opera i operan – om den inte blivit så sönderhackad av omotiverade infall och betydelselösa slapsticknummer. Annars finns allt med: jägaren Max och jägmästarens dotter Agathe älskar varandra. För att de ska få gifta sig, och för att Max skall bli furstens nye jägmästare, måste han lyckas med ett avgörande skytteprov. Men Max har problem. Han är en usel skytt som inte träffar prick, men det går att råda bot på... Av den onaturligt pricksäkre skytten Kaspar lockas Max till den mycket ogästvänliga Vargklyftan där de med hjälp av den onde själv Samiel – den svarte jägaren – stöper sju ”frikulor”. Sex av dem träffar alltid sina mål, den sjunde styr Samiel dit han vill.
Max fuskar utan samvetsbetänkligheter för att vinna både sin älskade Agathe och den prestigefylla jägmästartjänsten. När han avslöjas förlåter fursten, efter viss tvekan, fusket, värre går det för Kaspar som förlorar sin själ till djävulen. De goda segrar kanske till slut, eller…
Den här ibland tveksamma omarbetningen av von Webers ärkeromantiska opera räddas av utmärkta solister. Jorma Silvasti är utmärkt som den snedskjutande och ganska fege antihjälten Max som måste styrka sig med några rediga supar innan han beger sig till Vargklyftan. Det finns ett utspel hos Silvasti som gör Max desperation och rädsla nästan fysiskt gripbar. Sopranen Kirsi Tiihonen sjunger den hispiga Agathe med tragiska åtbörder och en myckenhet skönsång. Agathes unga släkting, Ännchen, gör Sirkka Lampimäki med snabb och lätt koloratur till en ironiker, som tycker det mesta av de manliga jägarnas fåfänga är fånig.
Jouni Kokora gör en stark tolkning av Kaspar som lockar Max till Vargklyftan och som sedan använder de målstyrda kulorna för att få hämnd på både på Max och på sin före detta käresta Agathe. Den dubbla talrollen som Samiel och studioinspicient görs av Martti Suosalo. Här är Samiel närmast ointresserad av hur det går, men till slut har han fått den själ han vill ha. Djävulen går det inte att lura. Marko Nykänen gör Agathes far, jägmästaren Kuno, lagom vankelmodigt när det gäller att förhålla sig till Max fusk och till dotterns kärlek.
Operans orkester drivs energiskt genom von Webers klangvärld av Kari Tikka och kören låter, som sig bör, bra men litet onödigt är det att klä ut halva kören till jägare och andra halvan som cowboys.
Det finns mycket att både ifrågasätta och att glädjas åt i Operans uppsättning av ”Djävulens jägare”. Även om det riktigt gåtfulla uttunnas av alltför många infall är det här en se- och hörvärd föreställning. formatet.

Utlagd 2008-10-02