Dirigent. Andreas Hanson
Sångare: Pär Nilsén, Madeleine Jostedt Ulrici, Frida Engström, Fanton Ljungqvist, Frida Österberg, Elisabeth Wanngård, Emil Roijer, Simon Peterson, Gustav Ågren, Heddie Färdig
Folkoperans orkester

Figaros bröllop spelas t.o.m. 10 apri

Folkoperan låter sistaårselever från operaskolorna i Göteborg och Stockholm undersöka kärlekens irrgångar i Mozarts ”Figaros bröllop” och Donicettis ”Kärleksdrycken”.
I ”Figaros bröllop” är makt sexigt, och för operagreven Almaviva är sex makt på Folkoperans elevuppsättning. Eleverna kommer från Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Greven är en maktfullkomlig erotoman som jagar alla tjejer han får syn på medan Grevinnan ligger ensam. Fast om nu greven inte vill så vill säkert den unge Cherubin. Han vill med alla och kastar lystna blickar även på den trånande och inte helt ovilliga grevinnan.
Nu skall grevens betjänt Figaro och husan Susanna gifta sig. Då tänker sig greven att – i enlighet med sin feodala rätt – tillbringa första natten med bruden. Storyn kompliceras av att Figaro i ett anfall av likviditetsproblem, mot ett skrivet äktenskapslöfte, lånat pengar av den något åldrande Marcellina. Det vill hon nu växla in mot antingen pengar eller äktenskap. När det gäller äktenskapet med Susanna blir Figaro med rätta upprörd när han förstår grevens planer. För att få ha Susanna för sig själv konspirerar han mot greven, men mer effektiva konspiratörer är Susanna och grevinnan. De gillrar en fälla för Greven som torskar. Det slutar med att nästan alla blir nöjda: Figaro får Susanna, eller möjligen tvärtom, det iskalla förhållandet mellan greven och grevinnan övergår i ljummet, Marcellina avslöjar sig som Figaros mor och Cherubin fortsätter att vara minst lika erotiskt besatt som någonsin Greven. Hur länge alla är nöjda med sina lotter är en helt annan sak.
Pär Nilsén gör greven totalt uttråkad och han har inte någon särskild dragning till Susanna, men han tar sin svartsjuka på stort allvar. Grevinnan är den här uppsättningens mest intressanta roll som Madeleine Jostedt Ulrici tar väl tillvara. Frustrerad pendlar hon mellan ilskna utbrott innan hon beslutsamt tar itu med sin hämnd. Frida Engström är sångligt utmärkt som Susanna som inte gillar tanken på en natt med greven. Anton Ljungqvist som den alltmer frustrerade Figaro är mer tillbakadragen. Elisabeth Wanngård är utmärkt som den pockande Marcellina. Problemet är väl att de omotiverade gagsen drabbar operans komiske figur Basilio som Simon Petersson inte får någon riktig ordning på. Frida Österberg ger Cherubins erotiska besatthet en alldeles klar låga och håller tempot uppe med både utomordentlig sång och ironiskt skådespelande. Hon är kvällens behållning.
Ett fyndigt grepp är att låta Lisa Fröberg sittande på scenen fungerande som psykoterapeut när det inte vill sig för de olika rollerna. Dessemellan ackompanjerar hon dem i recitativen på cembalo.
Orkestern är placerad på en balkong alldeles under taket, vilket gör att ljudet ibland kan låta litet stumt, men de ger i alla fall ”Figaro” en särskild lyster som det höves en av Mozarts mest älskade operor.
Det är en spännande ”Figaros bröllop” som Mira Bartov sätter upp med Göteborgs operaelever. De tar för sig ordentligt, även om de hämmas en del av konstiga skämt, som sällan blir riktigt lyckade. Scenografin består av en rad garderober som ensemblen kommer ut ur redan under ouvertyren för att, i tur och ordning, gå direkt till terapeutens soffa.
Kostymerna blandar fodral på Grevinnan i 1940-talsfrisyr och elegant hanterande ett långt cigarrettmunstycke medan Susanna har en 60-talsklänning av tonårsmodet som väl matcher Figaros röda strumpor och Cherubins sneakers. Överhuvud har Ger Ole Monnikhof skapat kläder som elegant och uttrycksfullt förstärker de olika rollernas personligheter och det är en viktig del i operaupplevelsen.

Utlagd 2011-03-30