Scen: Dramatens stora scen
Pjäs: Fanny och Alexander
Text: Ingmar Bergman
Bearbetning och regi: Stefan Larsson
Scenografi: Rufus Didwiszus
Kostym: Nina Sandström
Medverkande: Marie Göranzon, Thomas Hanzon, Livia Millhagen, Jan Malmsjö, Reine Brynolfsson, Christopher Wagelin, Jonas Karlsson, Kristina Törnqvist, Tanja Lorentzon, Hans Klinga, Pontus Gustafsson, Ellen Jelinek, Jennie Silfverhjelm, Kicki Bramberg, Basia Frydman, Jon Karlsson, Josephine Alhanko Ljungberg, Elisabet Helander
Alexander: Hannes Alin, Victor Lindblad Poturaj
Fanny: Kajsa Halldén, Leona Ekman Larson
Spelas t.o.m. 6 oktober 2012. Speltid ca 3 tim. 45 min.

”Fanny och Alexander” som nu spelas i en överdådig föreställning på Dramaten utspelar sig i 1900-talets början och den förmögna handlar om familjen Ekdahl. Familjen består av änkan Helena och hennes tre söner: professorn Carl, den charmige gamängen Gustav och äldste sonen Oscar som driver en teater tillsammans med sin hustru Emelie. Paret har två barn: Fanny och Alexander. När Oscar dör gifter sig Emelie med biskopen i staden och flyttar med barnen till hans hem där atmosfären är straffande och kontrollerande.
Visserligen går det inte att se föreställningen utan att tänka på Ingmar Bergmans mångprisade film från 1982, men att det här är teater gör regissören Stefan Larsson klart redan från början. Alexander kommer in och tittar ut över salongen innan han lyfter upp ridån och går in i familjen Ekdahls hem där det pågår ett glatt och stojande julfirande under matriarken Helena överinseende.
Marie Göranzon är lysande som Helena, Tanja Lorentzon gör den tålmodiga Alma gift med den notoriskt otrogne Gustav och Kristina Törnqvist som tyskan Lydia gift med föraktfulle Carl som avskyr henne för allt också för att hennes välbekanta tyska språkidiom inte försvunnit trots hennes många år i Sverige. En sor rolltolkning gör Livia Millhagen som Emilie som efter Oscars död söker en sannare och mer verklig värld när hon gifter sig med biskopen Vergérus som hatar allt som inte passar in i hans snäva världsbild. Reine Brynolfsson gör Vergérus till en människa som inte låter något skymma hans mål att få total kontroll över människorna i hans närhet. Hans förhör med den trotsige Alexander som han sedan närmast sadistiskt misshandlar är en plågsam scen. Biskopens mor (Basia Frydman) och hans syster (Kicki Bramberg) är också förstörda av hårdhet och förvriden religiositet.
De Ekdahlska männen behöver sina kvinnor – hustrur och frillor – mer än de själva förstår. Jonas Karlsson är utomordentlig som den charmige sexmissbrukaren Gustav Adolf som sätter på den villiga barnjungfrun Maj och lovar henne ett kafé i betalning eller om det är i belöning. Christopher Wagelin gör akademikern Carl med ett obehagligt ångestridet självförakt som han låter gå ut över Lydia. Thomas Hanzon gör Oscar till en skugga redan innan han är död och som den skådespelare han är ser han sig som vålnad till sin egen Hamlet/Alexander utmärkt spelad av Viktor Lindblad Poturaj. Lillasystern Fanny görs stillsamt iakttagande av Kajsa Halldén.
Jan Malmsjö gör tre roller där han formar några minibilder av skådespelarnas liv, men han lägger också till ett onödigt buskisspel som kommissarien när han skall utreda biskopens död.
Scenografin är enkel: fristående väggar på vridscenen bildar små rum där kammarspel spelas upp medan publiken ser hur spelet fortsätter i andra rum. Ofta vänder kulisserna sina plywoodryggar mot publiken, som ser in i teaterns verklighet medan den snurrar mellan biskopsgården och Ekdahls hem dit Helena har flytt för att få familjens hjälp.
Den stora vridscenen blir världen som snurrar kring sin axel där allt är roller och maskspel, som gamla fru Ekdahl säger.
”Fanny och Alexander” är ett försvar för fantasin och leken, en ren och klar en kärleksförklaring till teatern och skådespelarna.
Se den!