Författare: August Strindberg
Bearbetning och dramaturg: Susanne Marko
Regi: Philip Zandén
Scenografi och kostym: Peter Holm
I rollerna: Kjell Bergqvist, Eva Röse, Josefin Ljungman, Jonas Hellman-Driessen, Ulf Eklund, Lena-Pia Bernhardsson, Alexander Stocks, Michael Jonsson, Lilian Johansson
Spelas t.o.m. den 10 december. Speltid ca 2 tim. 30 min. Emilie Roslund

August Strindbergs sorgespel "Fadern" från 1887, som nu spelas i en lätt moderniserad version på Stockholms stadsteater, är ett familjedrama med djupa rötter i sin samtids ekonomiska, juridiska och medicinska förutsättningar. Här domineras familjerelationerna helt av en patriarkal maktordning De juridiska och medicinska premisserna för denna kamp gäller förvisso inte längre, men grundkonflikten är som ett typexempel på en modern vårdnadskonflikt.
Det handlar om en militär familj där fadern, ryttmästaren (ungefär kapten i kavalleriet), bestämmer över allt som rör familjen – särskilt den 16-åriga dottern Berthas yrkesval. Mot ryttmästaren står hans hustru Laura som har en egen idé om Berthas framtid. Ingen av dem ger med sig eller har en tanke på att förhandla eller kompromissa. Alltså utspelas mellan ryttmästaren och Laura en maktkamp som utvecklas till en strid på liv och död – bokstavligt talat. Om ryttmästaren har lagen på sin sida så har Laura egna metoder i den här könskampen där Bertha bara är en bricka – hon är inte målet bara medlet. Laura får ryttmästaren att tro att han håller på att bli galen och att han kanske inte är far till Bertha och att han då inte heller har någon rätt att bestämma över hennes framtida livsbana. Laura får, medvetet eller omedvetet, hjälp av människor i familjens närhet – pastorn, som f.ö. är hennes bror, den nyanlände doktorn och den gamla amman. Ryttmästaren drivs till mentalt sammanbrott.
Regissören Philip Zandén berättar historien ur Berthas synvinkel när hon som vuxen försöker att hantera sina minnen från den katastrofen som blev resultatet av könskampen. Bertha är hela tiden närvarande på scenen som både är hennes konstnärsateljé som vuxen och vardagsrummet hemma hos ryttmästarfamiljen.
Kjell Bergqvist lyckas fylla rollen som en ryttmästare med ångest och tvivel, samtidigt som han aldrig kan frigöra sig från det patriarkala manlighetsidealet som får honom att tro att han ensam vet och gör vad som är bäst för Bertha. Problemet med ryttmästarens sammanbrott är att det blir alltför teatralt och alltför strindbergskt. Eva Röses Laura är driven av förslagen och manipulativ illvilja. Hon tar till alla knep hon kan komma på för att nå sitt mål – som ytterst handlar om hennes ekonomiska frigörelse. Mot hennes manipulationer har ryttmästaren inte en chans. Han är en förlorare från första scenen.
Josefin Ljungman i den egentligen lilla rollen som Bertha får i den här uppsättningen mycket utrymme som en tyst iakttagare och som deltagare i spelet. Med ett kroppsspråk som tydligt markerar Berthas olika känslor inför vad som sker gör Josefin Ljungman en lysande tolkning av en tonåring som ser sammanbrottet komma, men som inte förmår att göra något som förhindrar det.
Bergqvists och Röses sam- och motspel före paus är som en studie i psykologisk teaterrealism. Som publik förstår vi båda parter och vi ser varthän det barkar. Efter paus öppnas scenbilden mot mörkret där Bertha plågas av familjens sammanbrott. Hon kunde inte ta ställning då – och kan det inte nu.
Övriga roller blir otydliga, närmast suddiga. Det gäller Ulf Eklunds pastor och Lena-Pia Bernhardssons Amman som trodde sig rädda ryttmästaren, men som, omedvetet, tagit på sig bödelsrollen. Tydligare är då Jonas Hellman-Driessen i rollen som den lättmanipulerade doktor Östermark som inte förstår Lauras spel – inte ens när det är för sent.
”Fadern” är en ruskig och obehaglig pjäs, utan några sympatiska roller. Den har inte blivit ett dugg nerslipad i Philip Zandéns version.

Utlagd 2010-09-01