Text: Tim Rice (svensk text: Py Bäckman)
Regi: Ronny Danielsson
Kostym: Camilla Thulin
Koreografi: Roger Johansson
Kapellmästare: Jan Radesjö
Medverkande: Myrra Malmberg, Anders Ekborg, Dan Ekborg, Cecilie Nerfont, Christopher Wollter m.fl.

Den historiska Eva Duarte Perón föddes i en liten argentinsk håla 1919 och kom till Buenos Aires1934. Med en karriär som skådespelerska och kändis blev hon ett par med överste Juan Perón – en äregirig militär på väg uppåt i både den militära och den politiska karriären. Tillsammans bildade de ett oslagbart par i den röriga argentinska inrikespolitiken, som under krigsåren dominerades av pro-nazistiska militärdiktatorer. När Juan Perón 1946 väljs till Argentinas president (i praktiken diktator) blir Eva en stark politisk maktfaktor som det fattiga folkets beskyddare och välgörare, men avskydd som uppkomling av överklassen och militären. Nu kallar hon sig Evita. Hennes tid vid makten blev kort, kort före sin död i cancer 1952 utnämns hon till ”nationens andliga ledare” av den Peróndominerade Nationalkongressen. Hon sörjs som ett helgon och får en begravning som ett statsöverhuvud. Mytbildningen går snabbt och Juan Perón förstår att utnyttja den för sitt fortsatta politiska spel.
I musikalen ”Evita” på Malmöoperan blir Evita en maktlysten vamp, som hänsynslöst går sängvägen.
Musikalen har egentligen bara tre roller: Evita, diktatorn Juan Perón och betraktaren Che.
Som Evita är Charlotte Perrelli musikalens självlysande stjärna. Hon gör Evita litet oskuldsfullt naiv, som inser att det enda sätt hon kan ta sig fram till makten är att utnyttja sex och att inte störas av några sentimentala känslor som trogen kärlek. Men så får hon också presidenten och en stor del av makten. Perrelli har en svår uppgift i ”Evita” men gör den kända ”Sörj inte mig, Argentina” till en minnesvärd höjdpunkt med en suverän blandning av patos och sentiment. Pirellis utstrålning gör hennes Evita levande och trovärdig.
Ett fantasifullt grepp av regissören Linus Tunström är att dubblera titelrollen med akrobaten Christel Elisabeth Stjernebjerg. Men meningen med det blir rätt oklart.
Fred Johanson gör Juan Perón till en rätt korkad, men slug och arrogant maktspelare. Han har en mäktig scenpondus som ger honom utrymme för sin roll, även om han med nödvändighet måste vara blek bredvid Evita.
Att ”Evita” blir så bra bygger mycket på Lindy Larsson som iakttagaren och kommentatorn Che, en anonym vanlig man, som kommenterar och ifrågasätter. Che känner sig lurad av Evita och anklagar henne för att svika de fattiga som hon säger sig värna om.
I mindre roller görs några utmärkta miniporträtt av David Lundqvist som en ultraslemmig tangocharmör som kan få vilken femtonåring som helst – och särskilt Eva – på rygg och av Annika Edstam som levererar en självömkande sång om hur hemskt det är att bli dumpad sedan Evita handgripligen slängt ut henne ur överste Peróns sovrum.
Linus Tunström, inlånad från Uppsala stadsteater, debuterar som musikalregissör med en snygg och tempofylld föreställning, där Evita Peróns historia berättas i snabba scener: från fattig flicka till Argentinas första dam, folkets kärlek och politisk makt. Det är mycket sevärt med suggestiv minimalistisk scenografi av Maja Ravn, Linus Fellboms lyckade ljussättning och tidstypiska 40-talskreationer av Camilla Thulin i sådan mängd att Pirelli verkar byta kläder inför varje scen – precis som Evita själv. Problemet med ”Evita” är att det faktiskt inte händer så särskilt mycket, utan en rad snygga och eleganta dansnummer av en samtrimmad ensemble i Roger Lybecks koreografi skulle det nog vara slut redan efter en timme.
”Evita” är värd en Malmöresa, den spelas t.o.m. 20 januari 2013.

PS. Juan Perón störtades 1955, men återkom tillmakten 1973. Han avled 1974, därefter utsågs vicepresidenten Maria Estela Perón, Juans tredje hustru, till president. Hon störtades 1976 anklagad för korruption och vanstyre.
Korruption och vanstyre? I det landet?

Utlagd 2012-09-20