Författare: Erik Gedeon (översättning: Klas Abrahamsson)
Regi: Olle Törnqvist
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Mask och peruk: Per Åleskog
Medverkande: Åsa Forsblad Morisse, Göran Engman, Robin Keller, Kettil Medelius, Aksel Morisse, Helena Thornqvist, Elisabeth Wernesjö

Spelas to.m. 20 maj 2011

Uppsala stadsteaters uppsättning av succépjäsen ”Evigt ung” utspelas år 2051 då det inte längre spelas några pjäser på teatern, utan den används som ålderdomshem för sex av teaterns för längesedan pensionerade skådespelare. Eftresp, det här en kort repris har några av ursprungsskådisarna fått andra uppgifter och bytts ut. Det märks inte när de en efter en stultar in – Kettil (Medelius), Åsa (Forsblad Morisse), Göran (Engman), Robin (Keller), Aksel (Morisse) och Helena (Thornqvist) – för att tas om hand av syster Elisabeth, alltså Elisabeth Wernesjös dotterdotter. Hon är en litet för välmenande sköterska som nästan tvingar de intagna att med skiftande engagemang klappa med i Gunilla Bornemark-visor och läsarsånger, men så fort syster Elisabeth lämnar rummet släpper åldringarna loss. Då rockar en stelopererad men akrobatisk Robin (Keller), medan den ganska vulgära Helena (Thornqvist) minns den gamla goda tiden som feministaktivist. Av okänd anledning börjar Aksel (Morisse) och Göran (Engman) puckla på varandra med hjälp av sodavattensifon, sax, litet stappligt våld och till sist använder de en urna med Gustav (Levins) aska(!) som vapen. Åsa (Forsblad Morisse), som minns för många av sina gamla succéer, bildar med Robin Keller ett alldeles förtjusande åldrat par, som inte har glömt hur trevligt sex kan vara. En något enstörig Göran (Engman) lever upp när han får fram en hemrullad joint. Kettil (Medelius), som också är en av åldringarna, står för följsamt pianoackompanjemang till skådisarnas pop- och rockklassiker.
Alla sliter det bästa de kan med den tunna texten och den obefintliga handlingen så till slut blir ”Evigt ung” en stunds lättsam musikteater på stora scenen framför den magnifika järnridån som fått sin konstnärliga form av Uppsalakonstnären Staffan Östlund.
Men nu är det slut – sista föreställningen spelades den 21 april. Åldringarna blev väl alltför skruttiga.

Utlagd 2012-04-18