Författare: Erik Gedeon (översättning: Klas Abrahamsson)
Regi: Olle Törnqvist
Scenografi och kostym: Ulla Kassius
Mask och peruk: Per Åleskog
Medverkande: Mirja Burlin, Göran Engman, Robin Keller, Kettil Medelius, Aksel Morisse, Maria Sundbom, Elisabeth Wernesjö

Spelas to.m. 20 maj 2011

Uppsala stadsteaters uppsättning av succépjäsen ”Evigt ung” utspelas år 2051 då det inte längre spelas några pjäser på teatern, utan den används som ålderdomshem för sex av teaterns för längesedan pensionerade skådespelare. En efter en stultar de in – Kettil (Medelius), Mirja (Burlin), Göran (Engman), Robin (Keller), Aksel (Morisse) och Maria (Sundbom) – för att tas om hand av syster Elisabeth, alltså Elisabeth Wernesjös dotterdotter. Hon är en litet för välmenande sköterska som nästan tvingar de intagna att med skiftande engagemang klappa med i Gunilla Bornemark-visor och läsarsånger, men så fort syster Elisabeth lämnar rummet släpper åldringarna loss. Då rockar en stelopererad men akrobatisk Robin Keller, medan den lätt vulgära Maria Sundbom minns den gamla goda tiden som feministaktivist. Av okänd anledning börjar Aksel Morisse och Göran Engman puckla på varandra med hjälp av sodavattensifon, sax, litet stappligt våld och till sist använder de en urna med Gustav Levins aska(!) som vapen. Mirja Burlin, som minns för många av sina gamla succéer, bildar med Robin Keller ett alldeles förtjusande åldrat par, som inte har glömt hur trevligt sex kan vara. En något enstörig Göran Engman lever upp när han får fram en hemrullad joint. Kettil Medelius, som också är en av åldringarna, står för följsamt pianoackompanjemang till skådisarnas pop- och rockklassiker.
Alla sliter det bästa de kan med den tunna texten och den obefintliga handlingen så till slut blir ”Evigt ung” en stunds lättsam musikteater på stora scenen framför den magnifika järnridån dekorerad av Uppsalakonstnären Staffan Östlund.
" Evigt ung” spelas på Uppsala stadsteater t.o.m. 20 maj 2011, speltiden är ca 1 tim. 40 min. ”Evigt ung” spelas även på Karlstads teater i en föreställning som också drar mycket publik. historisk epok.

Utlagd 2010-11-24