Författare: Arthur Miller (översättning: Jacob Hirdwall)
Regi: Eva Dahlman
Scenografi och kostym: Lehna Edwall
Ljus: Linus Fellbom
Medverkande: Krister Henriksson, Lena Endre, Christopher Wagelin, Martin Wallström, Jan Waldekranz, Jon Karlsson, Kristina Törnqvist, Simon J Berger, Omid Khansari

Spelas t.o.m. 22 februari. Speltid ca 2 tim 40 min.

Willy Loman är 63 år, efter 34 år som handelsresande i landsorten är han trött och nersliten. Han har ingen framtid, han säljer dåligt och han sitter fast i en livslögn om sig själv som framgångsrik och kreativ säljare. Han tror på den amerikanska framgångsmyten: att var och en själv skapar sin lycka. I Dramatens uppsättning av Henry Millers amerikanska tragedi från 1949 ”En handelsresandes död” går Willy går under i arbetslöshet och förnedring.
Willy, som har tappat all verklighetsuppfattning, drömmer om en lysande framtid för sönerna Biff och Happy. Men ingen av dem kommer att lyckas. Biff är 34 år och har sedan länge levt ett kringflackande och inte alltför hederligt liv. Happy har ett underordnat jobb i en firma, där han ständigt blir förbigången och utan befordran. Men han tror att den stora chansen finns runt hörnet.
Willys liv tar slut den dag då han går upp till chefen och begär att få en tjänst på kontoret i New York, men i stället blir avskedad. Samma dag misslyckas Biff och Happy att skaffa kapital till ett av sina orealistiska projekt. Livslögnerna havererar och verkligheten klipper till med våldsam kraft. Willy gör en sista inbetalning på sin livförsäkring innan han sätter sig i bilen för den sista färden.
Krister Henriksson storspelar som Willy. Med en stark scennärvaro övertygar han som medelmåttan som släpar på en mängd förväntningar och på sin tro på de stora möjligheter som inte finns och som aldrig har funnits. Livet är inte rättvist mot Willy, han är onödig, överflödig. Han har aldrig sett eller ens anat de mekanismer som format honom och som styr hans liv. Henriksson håller upp Willys patetiska livslögn så att man bokstavligt talat ser vilken tunn sköld den är mot verkligheten.
Trots att Willy är en lynnig skrävlare på väg mot det oundvikliga sammanbrottet är hustrun Linda fullt ut lojal mot honom. Lena Endres Linda hyser en stark och destruktiv kärlek till Willy. Hon är medansvarig till sammanbrottet när hon förbehållslöst ställer upp på hans självbedrägeri, trots att hon vet. Hon vet vart han är på väg, men har inte kraft eller, kanske inte ens vilja, att förhindra slutet.
Christopher Wagelin spelar ut den självdestruktiva sidan av Biff, älsklingssonen som ingenting lyckas för. Biff är totalt misslyckad, men, till skillnad från övriga i Lomanfamiljen, inser han sin begränsning och han vet att hans framtid inte ser ljus ut. Biff är pjäsens enda sanningssägare och den ende som har en chans att överleva.
Martin Wallströms lillebror Happy är sin fars son med utanförskap, osedd och misslyckad. Jan Waldekranz gör den hygglige grannen som ständigt lånar ut pengar till Willy, men möts av föraktfulla förolämpningar och omisskännlig otacksamhet.
På Dramatens lilla scen blir ”En handelsresandes död” ett spel om svek, skuld, livslögner och skam som staplats på varandra. Allt är determinerat och ingenting kan ändras eller få handlingen att gå åt ett annat håll.
Regissören Eva Dahlmans lyhörda uppsättning är avskalad och enkel, hon har rensat bort några ovidkommande biroller och på så sätt kunnat komprimera dialogen till ett exakt spel rikt på nyanser. Scenografen Lehna Edwall har byggt ett scenrum helt anpassat till Dahlmans regi. Bara några stolar, ett bord och ett centralt placerat kylskåp – 1950-talets viktigaste framgångsikon.
Eva Dahlman har behållit pjäsens 1950-talsstuk och på så sätt gett Millers drama giltighet även idag. Också nu räknas människovärde i ekonomisk framgång.

Utlagd 2010-11-07