Monolog: En dag skall jag berätta om mamma
Författare: Karin Thunberg
Regi: Jonna Nordenskiöld
Scenografi och kostym: Peter Holm
Medverkande: Katarina Ewerlöf
Spelas t.o.m. 2 oktober. Speltid ca 1 tim.

Historien om Karin Thunbergs mamma är en trist berättelse om en mamma som inte orkade med och om ett liv som blev så fel. Mamman fick ta studenten men efter en kort tids universitetsstudier hamnade hon, utan att riktigt förstå hur det gick till, i en tröstlös hemmafruroll på en skärgårdsö. Hon ville ju ha ett annat liv – ett liv i staden med ljus och människor, men hon blev alltmer isolerad på ön. I monologen En dag ska jag berätta om mamma, som nu spelas på Stockholms stadsteaters scen Bryggan, gör Katarina Ewerlöf den unga kvinnan som återvänder till sin barndomsö och minns livet med en mamma som tänker mest på sig själv och sina behov medan hon glider allt längre in i en pyskotisk skuggvärld.
Det här är berättelsen om den vuxna kvinnan som försöker förstå hur den dysfunktionella familjen fungerade och varför det blev som det blev. Det handlar om en extrem mor-dotterrelation där modern aldrig förstod problemet, eller var intresserad av att lösa det. Dotterns ensamhet bli ännu mer påtaglig av att fadern långa tider är borta på jobb och när han är hemma förstår han inte eller vill inte hantera moderns problem.
Peter Holms scenografi är enkel: en minimal vindpinad kobbe med en knotig tall, en gammal spis, en slumpmässigt fungerande lysrörslampa och runt omkring ett oändligt hav av blå, ordentligt hopknutna, soppåsar. Moderns sopor som hon tvångsmässigt sparade medan grannarna klagade på stanken från nergrävda sopor.
Det är en imponerande föreställning som Ewerlöf genomför av en sorgsen historia. Den griper tag i åskådaren och följer med långt efter hemgången.

Utlagd 2009-08-16