Emma Vetter sjunger Tosca i Uppsala

Spektakulär "Tosca" i sommaruppsala

Sopranen Emma Vetter, som nu får beröm för sin tolkning av Agathe i Webers ”Friskytten”, kommer i juni att sjunga titelrollen i en spektakulär uppsättning av Puccinis opera ”Tosca” i Uppsala den 13 och 14 juni. Första akten utspelas i domkyrkan, den andra i universitetsaulan och den tredje i Rikssalen på slottet. Dvs. i stort sett de geografiska platser som ”Tosca” utspelas på, i ett Rom överfört till Uppsala.
Mellan varje akt är det ordentlig paus så att publiken både hinner förflytta och förfriska sig. Totalt beräknas föreställningen pågå mellan 15.00 och 21.30. Uppsala universitet står bakom projektet som beräknas kosta ca 1,8 MSEK. Med bidrag från bl.a. Beijerstiftelsen räknar arrangörerna med att det skall gå i lås.
Utöver Emma Vetter medverkar också Michael Weinius som Toscas älskade Cavaradossi och Fredrik Zetterström som den lystne och onde polischefen Scarpia. I andra roller ses bl.a. Johan Sundelöf, Gunnar Sundberg, Henrik Stolare och Mark Bartholdsson. Tillsammans med Akademiska kapellet, Uppsala domkyrkas gosskör, Uppsala domkyrkokör, Akademiska Kammarkören, Fyris Kammarkör, Uppsala kammarkör och Värmlands nations kör blir det en avsevärd mängd människor på scenen som regissören, Wilhelm Carlsson, skall locka fram det bästa ur. Själv är Carlsson entusiastisk och ser inga svåra scenografiproblem på de tre spelplatserna. Ingen av de tre huvudrollerna har tidigare sjungit i ”Tosca”.
Emma Vetter berättade att när hon fick veta planerna så anmälde hon sig oombedd, Tosca är en drömroll för henne, liksom Cavaradossi är för Michael Weinius. De har f.ö. arbetat tillsammans i flera andra produktioner och känner varandra väl.
Pröva föreställningens sida:

Där finns mycket att ta del av.

Utlagd 2008-02-14