Manus och idé: Eleanor Bergstein
Regi: Anders Albien
Scenografi: Paul Edwards
Kostym: Marianne Lunderquist
Koreograf: David Scotchford
Kapellmästare: Jan Radesjö
Medverkande: Emilia Ödling Runsteen, Pascal Jansson, Per Graffman, Marie Richardson, Jenny Lampa, Dan Bratt, Charlotta Jonsson, Maria Hjelte, Filip Johansson, Philip Hughes, Robert Bengtsson, Linus Wahlgren, Björn Granath, Joachim Bergström

Speltid ca 3 tim.

Filmen ”Dirty Dancing”, från 1987, med Patrick Swayze och Jennifer Grey skildrar en amerikansk medelklassfamilj på semester 1963. Filmen är inte bara glittrande underhållning med litet kärlekstrassel utan den får en allvarlig underton av de svallvågor av 1960-talets politiska rörelser som letar sig upp till hotellet. Dessutom har filmen den perfekta repliken för att sätta igång en häftig dansscen: ”Nobody puts Baby in a corner”. När filmen blev musikal fräschades den upp med nya scener och 25 nya sånger. Naturligtvis finns repliken med i den läckra och genomarbetade uppsättning av musikalen som nu spelas på China. En lång rad lysande sång- och dansnummer gör den sevärd – också när historien ibland går på tomgång och skådespelandet lämnat en del att önska.
Det är sommaren 1963 och 17-åriga Frances "Baby" Houseman kommer till Kellermans lyxiga semesteranläggning i New Yorks Catskill Mountains tillsammans med sin syster och föräldrar. Baby är inte särskilt intresserad av aktiviteterna som erbjuds vid Kellermans egentligen vill hon till Washington DC där Martin Luther King skall tala om sin dröm om jämlikhet inför 250 000 jublande människor.
Men så upptäcker Baby andra och mer spännande nöjen än den mesiga standardunderhållning hotellet erbjuder. Hon dras med när hotellets personal kommer loss i nattliga dansorgier som ångar av erotiska och farliga lustar. Den sexuella frigörelsen stundar. För en tonåring från medelklassen i 1960-talets Amerika var sex en skrämmande farlig, men lockande sysselsättning. Baby dras till hotellets dansinstruktör Johnny Castle och till sin egen förvåning trotsar hon föräldrarnas auktoritet och gör uppror mot deras konventionella livsstil.
Huvudrollerna som Baby och Johnny görs av Emilia Ödling Runsteen och Pascal Jansson. Emilia är utmärkt som den naivt oskuldsfulla Baby som inte förstår vad hon sätter igång med sin villkorslösa kärlek till Johnny. Pascal lägger på hela sin scenrutin och dansförmåga när han gör Johnny med återhållen intensitet som bara väntar på att slå ut i passion. Det gör den med repliken ”Nobody puts Baby in a corner” och Baby kommer äntligen loss. Finalnumret ”(I’ve hade the) Time of my life” blir svårt för andra shower att överträffa.
Mia Hjelte gör den tredje stora rollen, Penny, också hon dansinstruktör på hotellet som råkat illa ut efter en oförsiktig kärlekshistoria. Danserna med Pascal och Mia lyser av precision, kraft och dansglädje. Jenny Lampa är rolig som Babys impulsiva syster Lisa som till slut också får sina minuter i rampljuset – och hon gillar det. Bland de övriga på Kellermans minns man gärna Linus Wahlgren och Charlotta Jonsson. Filip Johansson gör Niel Kellerman, hotelldirektörens sonson, som till slut ger sig av till Washington DC och den demonstration som förändrade världen.
Per Graffman är utmärkt som den fantasilöse och kantige, men empatiske, doktor Jake Houseman och Marie Richardson gör sig bra som den aningslösa doktorinnan Houseman. Rutinerat ger de sin taffliga och stela dialog ett eget liv. Björn Granath ger en lätt ironisk biton till hotellägaren Kellerman. Han verkar verkligen älska sitt liv och sina gäster, men han ser en annan tid komma och med den nya sätt att semestra. Och då ligger inte Kellermans längre i första valet.
”Dirty Dancing” är en påkostad show med många dansare på scenen, lekfull koreografi, och med en orkester som håller uppe tempot och som låter sångarna Sandra Oxenryd och Joachim Bergström ta plats. Lägg så till en lyckad scenografi där foton som projiceras på fonden ger en tredimensionell bild av en vidunderligt skön natur. Allt andas kvalitet.
Filmens och musikalens författare, Eleanor Bergstein, var vid premiären mycket nöjd med Chinas uppsättning av musikalen. Det har hon all anledning att vara.

Utlagd 2012-02-18