Text: Molière
Översättning och bearbetning: Jan Johannesson
Regi: Anita Ekström
Kostym: Annely Persson
Medverkande: Anne Kulle, Calle Jacobson, Linda Kulle, Ulf Drakenberg
Speltid: ca 2 tim.

Man måste beundra Anne och Linda Kulle för deras entusiasm och uthållighet att vare sommar – år efter år – sätta upp föreställningar som teatern turnerar med. I år är det Molières satir över snikenheten som efter Jan Johannessons kraftiga bearbetning blivit feminin – ”Den giriga”.
Efter 28 föreställningar runt om i Roslagen med snabba gästspel i Stockholm och Uppsala avslutades turnén där den startade på Kullehusteaterns ”hemmascen” Gregersboda.
Det handlar om den rike, men sjukligt snåle, Harpagona och hennes dysfunktionella familj. Anne Kulle som spelade den omåttligt snikna Harpagona som älskar sin förmögenhet och är övertygad om att alla är ute efter henens pengar. Hennes misstänksamhet är egentligen inte helt obefogad. Dottern Élise, som spelades av Linda Kulle, är upptagen med att komma över morsans pengar och att älska Harpagonas hovmästare Valère som Ulf Drakenberg gjorde till en urbota opportunist som alltid gillar läget och smidigt anpassar sig till omständigheterna. Även La Fleche, Harpagonas tjänare och allt i allo, (Calle Jaobsons) är intresserad av ett litet pekuniärt bidrag, annars är han utan självbevarelsedrift och får på käften när han bara beskäftigt försöker vara till lags. Harpagona vill att Élise skall giftas bort med en rik gubbe eftersom det kan ske utan hemgift, och själv skall hon ta hand om Valére. Men det går som det brukar: det unga paret får varandra.
Det här är en välspelad och underhållande föreställning. Regissören Anita Ekström tar pjäsens moral på största allvar och det ger den bäring rakt in i vår tid. Det är roligt ända till de sista minuterna – då komedin fullbordas i tragedi när alla har lämnat henne, är hon totalt ensam med sina pengar. Lägg så till Annely Perssons magnifika kostymer så har ”Den giriga” blivit en av Kullehusteaterns bästa föreställningar.
Planerna är att under hösten göra ett försök att ta över ”Den giriga” till Åland. Om det lyckas missa då inte den föreställningen.

Utlagd 2011-08-26