Översättning och bearbetning: Jan Johannesson och Linda Kulle
Regi: Linda Kulle och Anita Ekström
Scenografi: Calle Jacobson
Kostym: Annely Persson
Medverkande: Richard Turpin, Ida Steén, Anne Kulle, Sara Turpin, John Lalér, Thomas Eriksson
Spelas på turné i Roslagen t.o.m. 10 augusti. Speltid ca 2 tim. 10 min

I mer än tio år har Kullehusteatern turnerat i Roslagen med sommarteater i kammarformat. I år sätter man upp Ludvig Holbergs sällan spelade satir ”Den jäktade” från 1723 som efter Jan Johannessons och Linda Kulles lyckade och sevärda bearbetning blivit ”Den stressade”. Så är det – stress är inte ett senare tiders påhitt, utan en tidlös åkomma som drabbar vem som helst utan förbarmande.
Pjäsen utspelas i en tid utan datorer och mobiltelefoner ändå är den rike Vielgeschrei illa stressad trots att han egentligen inte har någon anledning att stressa. Han vill ha dubbelkoll på allting – kassaflödet, likviditeten och han vill veta exakt hur det står till med debet och kredit. Till sin hjälp har han anställt en flock lata bokhållare medan han själv inte hinner med något annat än att ha bråttom.
I huset finns dottern Leonora, hennes friare, den inbilske och lindrigt begåvade Leander, som Vielgeschrei avskyr och därför har han på egen bevåg skaffat dottern en mer passande friare – en bokhållare. Här finns också hushållerskan Madelone som väntat i många år på att husbonden skall infria sitt löfte att ordna en man åt henne. Nu är hon minst sagt desperat.
I hushållet ingår också pigan Nille, spelets huvudperson, som styr och ställer när husbonden inte har tid. Hon säger att: ”Han arbetar med ingenting och det blir ingenting”. För att hjälpa Leonora och Leander sätter Nille igång ett spel som till slut skall leda till att de älskande får varandra och att Madelone inte heller blir utan. Nilles intriger leder till att husbonden rusar mot sammanbrottet.
Richard Turpin gör Vielgeschrei med en så frenetisk scenstress att man som publik också blir anfäktad och blir svettig bara av att vara åskådare till den meningslösa hetsen. När Vielgeschrei verkligen bryter samman har man faktiskt litet medlidande med honom. Ida Steén är mycket bra som den intriganta och manipulativa Nille som är fullständigt på det klara med vad som fordras för att hennes planer skall gå i lås.
John Lalér är utmärkt som den inbilske Leander som älskas ovillkorligt Sara Turpins förälskade Leonore. Sara Turpin spelar också flera roller och gör en alldeles egen show när hon utklädd till advokat ger en vådlig och våldsam lektion i advokatyr och i ett alldeles ”nytt” sätt att diktera brev.
Anne Kulle är lysande som den självmedvetna, men desperata hushållerskan Madeolone. När hon får chansen tar hon för sig snabbt, effektivt och lystet. Madelone siktar in sig på husbondens förstaval som Leonores friare – som görs försagd (till en början) av Thomas Eriksson, f.ö. i en dubbelroll som en barberare som har svårt att få Vielgeschrei att ta sig tid för en rakning. När det äntligen lyckas sker det till tonerna av Rossinis ”Barberaren i Sevilla” – fyndigt.
Kullehusteatern ger drygt 30 föreställningar av ”Den stressade” runt om i Roslagen och med turnéslut där den startade – på Kullehusteaterns ”hemmascen” Gregersboda.
Missa inte en trevlig sommarkväll i den onödiga stressens tid.

Utlagd 2012-07-05