Kostym: Anna Ardelius
Koreografi: Nina Åkerlund
Dirigent: Simon Phipps (den 3–4 augusti: Johan Larsson)
Sångare: Sofie Asplund, Thomas Lander, Johan Christensson, Björn Blomqvist, Linus Börjesson, Eva Marklund Elisabeth Haglund, Frida Josefin Österberg, Frida Engström, Åsa Thyllman, Andrea Hagman
Läckö slottskapell
Speltid ca 2 tim. 20 min.

På Läckö slotts borggård spelas Leoš Janáceks opera ”Den listiga lilla räven”, från 1924. Operan bygger på en tidningsföljetong och skildrar motsättningen mellan skogen där djuren lever i frihet och den civiliserade byns dystra verklighet. På bykrogen sitter några gubbar som försöker dölja sitt torftiga liv med att spela schack och supa medan de drömmer sig tillbaka till ungdomens kärlekslekar. Det är skogvaktaren som lever i ett dött äktenskap, den melankoliske läraren som är olyckligt kär och byns präst som ömkar att hans kärlek rymde med en slaktare. Läraren älskar krogens värdinna, men hon föredrar tjuvskytten.
Var det här det liv de drömde om?
Utanför, i den livliga, sexuellt lössläppta skogen, smyger rävhonan Skarpöra omkring, för henne går varken människor eller djur säkra. Hon fångas av skogvaktaren som fascineras av henne, men upptäcker att man kan fånga en räv, men inte tämja den. Efter kalabalik i hönsgården rymmer hon tillbaka till skogen där hon möter den sexige rävhannen Gyllenrygg, gifter sig och får en hop ungar innan hon skjuts av byns tjuvskytt som vill ha en stilig rävboa till sin käresta.
Sofie Asplund är lysande som den uppkäftigt självsäkra Skarp-öra som tillsammans med några skränande djurhuliganer mobbar ut den gamla grävlingen från hans lya. Den tar Skarp¬öra själv sedan utan vidare hand om. Asplunds smidiga sopran är perfekt när hon i en av föreställningens höjdpunkter leder hönsen i revolution mot den sprättige tuppen. Hönsupproret slutar med att Skarpöra dödar tuppen och hönorna. Moralen är enkel och burdus ”Lita inte på en räv i en hönsgård.” Skarpöra faller pladask för den sexige rävhannen Gyllenryggen som sjungs av Elisabeth Haglund. De har en glödande vacker kärleksduett när de möts första gången.
Thomas Lander gör en säker tolkning av den deprimerade och alkoholiserade skogvaktaren som försöker överleva tristessen och medvetandet om att livet inte blev som han hade tänkt sig.
Många roller dubbleras och när Johan Christenssons melankoliske lärare förvandlas till blodberusad mygga blir det också en del av skogens verklighet, liksom Björn Blomqvist som med sin mäktiga bas ger svärta åt både den mobbade grävlingen och den sorgsne prästen. Frida Josefin Österberg är mycket bra som skogvaktarens musikaliska hund med konstnärliga ambitioner men han sitter fast i sin koja i människornas värld medan hon som groda lever i lycklig skogen. Imponerande är Frida Josefin Österbergs sällsynt energiska grodliknande rörelsemönster. Den verklige förföraren i människovärlden är tjuvskytten som charmar värdhusets värdinna som läraren förgäves bespetsat sig på.
Regissören Linda Mallik har gjort en spännande och fantasifull uppsättning som ger en bild av livets gång. Den minimalistiska scenbilden står i skarp kontrast till Anna Ardelius färgstarka och fantasirika djurkostymer som skiljer sig från människornas gråa kläder – lika grå och färglösa som deras liv.
Koreografen Nina Åkerlund har gett djurrollerna ett ”djuriskt” kroppsspråk med ”mänskliga” drag där djur och människa flyter samman i natten. Borggårdens goda akustik tar dirigenten Simon Phipps tillvara när han tolkar Janáceks musikaliska sagoberättande till ett njurbart samspel mellan orkester och sångare.
Med tre åländska sångare, som faktiskt dominerar ”Den listiga lilla räven” borde Läckö vara sommarens utflyktsmål för operaälskande ålänningar.

Utlagd 2012-08-31