Text: Ira Gershwin
Översättning: Erik Fägerborn
Regi: Shaun Kerrison
Scenografi och kostym: Nigel Hook
Koreografi: Jason Pennycooke
Musikalisk ledning: David White
I rollerna: Sindre Postholm, Jenny Holmgren, Christer Nerfont, Cecilie Nerfont Thorgersen, Björn Eduard, Jonas Schlyter, Ann Sigurdson Ensemble: Karolina Krigsman, Rebecka Andréasson, Michelle Lönne, Sara Lehmann, Tove Bergström, Carolina Carlsson, David Inghamn, Fredrik Persson, Stefan Johansson Erik Höiby, han Klarbrant, Kristian Lindin
Spelas t.o.m.31 december. Speltid ca 2 tim. 45 min.

Värmlandsoperans uppsättning av Gershwinmusikalen ”Crazy for You” är en äkta feel-good-musikal. Historien utspelas i 1920-talets USA där Bobby hellre vill stå på scenen och dansa än att jobba på en New York-bank. Men han sänds till den halvdöda ökenstaden Dead Rock i Nevada där han skall lägga ner en konkursmässig teater eftersom ägaren Everett ligger med förfallna lån och New York-banken har tappat tålamodet. För övrigt verkar inte teatern ha haft någon föreställning på många år. I Dead Rock träffar han Polly, teaterchefens dotter och blir störtförälskad. För att vinna Pollys hjärta kommer Bobby på den strålande idén att rädda teatern genom att sätta upp en musikal. Som artister tar han invånarna i Dead Rock som mest ägnar sig åt att pimpla öl och duellera med revolvrar laddade med lösa skott. Det är vägen till premiär och eventuell framgång publiken får följa i ”Crazy for You” genom George och Ira Gershwin musikal- och filmhits från 20- och 30-talet, t.ex. ”Embraceable you”, ”I got rhythm”, ”They can’t take that away from me” för att nämna några. ”Crazy for You” är en s.k. "Catalogue Musical" där man tagit en rad verk och satt samman dem till en ny musikal. Hela tiden med blinkningar åt andra musikaler – inte minst ”Singin´ in the Rain”.
Det är första gången ”Crazy for You” spelas i Sverige, och som så ofta när det gäller Värmlandsoperan lyckas man få till en dans- och sångföreställning i högt tempo med snabba scen- och klädbyten, förvecklingar och krisande romanser.
Huvudrollen som Bobby spelas av Sindre Postholm som visar en ren dansglädje – särskilt i steppen – och med inspiration från Gene Kellys dansstil. Dessutom kan han också skådespela. Jenny Holmgren gör Polly till en bitsk och själständig tjej som inte drar sig för att klippa till – bokstavligt talat – när Bobby dummar sig. Christer Nerfont ger prov på utsökt grovt överspel som Broadwaydirektören Bela Zangler – inte heller han är något finansgeni.
Cecilie Nerfont hotar att spel ut de andra på scenen i sin roll som Bobbys exfästmö Irene som verkar veta vart hon vill ha Bobby. Jonas Schlyter är bra som den lokale hotell- och saloonbägaren Lank som vill komma över grannlokalen – dvs teatern – och gör nästan allt för att stoppa den show Billy och Polly sätter upp. Men han har inte räknat med Irene som plötsligt vill med honom. Ann Sigurdson och Björn Eduard som den misslyckade teaterägaren gör små miniporträtt av sina rollfigurer.
En lustig scen är när Bela Zangler och Bobby, utklädd till Zangler, i svår berusning möter sina spegelbilder – men utan spegel. Just den scenen har f.ö. fulländats av Bröderna Marx och i Eva Rydbergs uppsättning ”Den stora premiären” på Fredriksdalsteatern i Helsingborg.
Scenografin är imponerande smart med stiliserad New Yorkmiljö, en sunkig saloon och ett nedgånget hotell utan både gäster och bekvämligheter, för att inte tala om den sönderfallande teatern och till slut en glittershow.
Musiken är givetvis av en rad av Ira och George Gershwins evigt gröna låtar i snygga arrangemang och dirigenten David White driver på orkestern för att hålla tempot. Som ibland blir litet segt när numren tenderar att dra ut för långt och nästan aldrig tar slut. Inte heller hänger intrigen alltid ihop utan lämnar mycket oklart.
Men, lappri, vill man se en musikal utan andra ambitioner än att underhålla då är en tur till Karlstad och ”Crazy for You” alldeles rätt.

Utlagd 2011-10-07