Föreställning: C Eriksson MAX
Manus, musik och regi: Claes Eriksson
Scenografi: Rolf Allan
Musiker: Anders Ekdahl
MAXartist: Claes Eriksson
På turné t.o.m. 15 april.

Claes Eriksson var den drivande kraften hos Göteborgshumoristerna ”Galenskaparna” och ”After Shave” och har sedan 2010 spelat en soloföreställning på Lorensbergsteatern i Göteborg. Nu har han beslutat att ta ut ”C Eriksson MAX” på turné i landet. Typiskt för hur Göteborgare ser på världen skedde premiären för landsortsturnén i Stockholm, på Intiman. Eriksson är förmodligen den svenske humorist, efter Tage Danielson, som förstått att komik innehåller skarpa, men för den skull inte lättsedda, kontraster mellan det roliga och det allvarliga. ”C Eriksson MAX”, är en nummerrevy där monologer varvas med kupletter till vass satir, parodier, buskis och det typiska, närmast maniska, göteborgska vitsandet. Han kastar sig njutningsfyllt över märkliga företeelser i Sverige och välden som vinprovarnas lallande när de provar viner, tv-reklamens överdrifter och politikers innehållstomma floskler och blandade dumheter. Det är en närmast dystopisk bild av tillståndet i Sverige och samtiden han visar upp.
Till Claes Erikssons skicklighet hör att han inte tömmer komiken på innehåll genom att försöka göra den allmängiltig. Han nedlåter sig inte till billiga publiktrix och avståndet till Tage Danielssons underfundiga humor är inte så långt. Men Eriksson är inte främmande för den folkliga buskisen som i ”Moppemakt” där en 55+-mopedist berättar om sin dröm om att komma med i en häftig mc-klubb, eller när en extremt tråkig talesman för konstföreningens lotteri berättar om vinsterna som består av korsstyngstavlor. Dessutom gör han stor show av en av Galenskaparnas gamla galenskaper "Mor i skutan", med fullständigt obegriplig dialog mellan fjärsman och gumman i stugan. Visan "Repet" är ren magi - sång och trolleri i smart förening, där är problemet att man koncentrerar sig så på reptricken att visans text försvinner.
Att han dessutom släpar in en monokord (ensträngat stråkinstrument med klaffar) på scenen och spelar är så underbart galet att bara en göteborgare kan komma på det.
Den enda möjliga kritiska anmärkningen är att han låter några nummer gå lite för långt, men det väger lät. Det här är lysande tankfull underhållning i två timmar (två och en halv med pausen).
Detta är verkligen humor på hög nivå, missa den inte.