Regi: Hans Berndtsson
Scenografi: Mikael Varhelyi
Kostym: Jaana Fomin
Ljus: Palle Palmé
Koreografi: Gunilla Ohlsson Karlsson
Dirigent: Björn Dobbelaere
Medverkande: Niklas Andersson, Malena Tuvung, Rennie Mirro, Ann-Louise Hanson, Per Myrberg, Fred Johanson, Peter Harryson, Lisette Pagler, Karolina Krigsman, Oscar Pierrou Lindén, Elin Bemark, Roman Rumyantsev m.fl.
Cirkusorkestern

Spelas t.o.m. 13 december 2009. Speltid: ca 2 tim. 45 min.

En gång om året träffas ett gäng storstadskatter för att fira den stora Jellicle-balen. Under en natt festar, sjunger och dansar de och balen avslutas med att den äldsta och visaste katten, Profetikus, väljer ut en katt som skall återfödas till ett nytt liv.
Andrew Lloyd Webbers musikal från 1981 Cats” är baserad på nobelpristagaren T.S. Eliots dikter i ”Old Possum’s Book of Practical Cats” (1939, i Britt G. Hallqvists översättning 1949 ”De knepiga katternas bok”). Den uppsättning som nu går på Cirkus i Stockholm är i princip samma som spelades i Göteborg för några år sedan och med delvis samma rollbesättning. På scenen visar 47 katter upp sig precis så kråmande, självsäkra och smeksamma som katter kan vara, men också nära till väsningar och klös. Musikalens karaktär av nummerrevy har tonats ner till förmån för en mer sammanhållen föreställning där sång och musik har integrerats med dansen. Även om det fortfarande är svårt att hitta helheten i mängden av teman har regissören Hans Berndtsson lyckats ta fram varje katts inneboende potential.
Scenografen Mikael Varhelyi har skapat ett vinterstängt och litet nedgånget nöjesfält, som skulle kunna vara Gröna Lund, med blinkande glödlampor och en trasig karusell. Koreografen Gunilla Ohlsson Karlsson har tagit tillvara ensemblens kunnande genom att blanda akrobatik, nycirkus, klassisk balett och showdans till en makalös dansant underhållning som får ytterligare djup av Jaana Fomin som i sin kostymdesign låtit gränsen mellan katt och människa vara flytande. Vad är det att vara "människa" och att vara "katt"?
”Cats” är en spännande föreställning med tempo- och stämningsväxlingar med en rad mycket goda sånginsatser. Där märks Niklas Andersson som tar väl vara på sin huvudroll som spelledaren Munkustrap i säkert samspel med Rennie Mirro som den kaxige Rum-Tum-Tugger. En av föreställningens mer utvecklade karaktärer är Per Myrbergs drömmande teaterkatt Gus. Myrberg levererar föreställningens litet rörande toppnummer när Gus berättar som sina många gångna teatersuccéer – särskilt ”Katt på hett plåttak”. Malena Tuvung i rollen som den åldrande och bedagade Grizabella gör en andlös version av ”Minnen” (Memory) som ju är ”Cats” mest kända – och söndersjungna – sång. Föreställningen når sin magiska höjdpunkt när Profetikus väljer ut henne till årets Jelliclekatt. Då fokuseras allt ljus på henne på ett sätt som ger illusionen av att hon står i en prinsesskrona. Snyggt.
Andra minnesvärda kissar är Fred Johanson som den onödigt högtravande patriarken Profetikus medan Peter Harrysons gourmand Bustopher Jones mest liknar Helan på rymmen från någon klassisk filmfars och Ann-Louise Hanson gör det bästa möjliga i sin lilla roll, hennes första musikalroll efter 50 år som artist. Läckra i sång och dans är Elin Bemark och Roman Rumyantsev, som magikern Mr Mistoffelees, vid göteborgspremiären slet han av ett korsband och fick åka ambulans. Lisette Pagler och Karolina Krigsman, som Demeter och Bombalurina, gör ett svängigt (i mer än en betydelse) nummer om hjältekatten och sjöfararen Macavity, gestaltad av Oscar Pierrou Lindén. De hisnande akrobaterna och nycirkusartisterna Katja Kortström och Mattias Andersson är nästan lika ofta högt över scenen som på den.
”Cats” är en föreställning där det hela tiden händer saker på och ovanför scenen. Det är värt en resa till Cirkus för att se och uppleva de knepiga katternas stora bal.

Utlagd 2009-09-06