Koreograf: Anthoula Papadakis
Dirigent: Julian Bigg
Medverkande: Christer Nerfont, Anna Maria Krawe, David Lundqvist, Björn Eduard, Henrik Hugo, Niklas Säwström Julia Hagne,, Kristoffer Hellström, Mats Nilsson, Lena Näslund, Anna Widing, Ann Sigurdson
Som Voltaire: Sven Wollter
Värmlandsoperans sinfonietta

Spelas t.o.m. 25 april. Speltid: ca 3 tim. 30 min.

Efter ”Parsifal” och ”The Wedding Singer” sätter nu Värmlandsoperan upp Leonard Bernsteins operamusikal ”Candide” som tredje delen i serien ”Kärlek”. ”Candide” bygger på Voltaires roman från 1759 och hade urpremiär 1956, året före Bernsteins allt annat överträffande ”West Side Story”.
”Candide”, som är en satir över mänskliga svagheter och tillkortakommanden, handlar om den föräldralöse Candide som växer upp på ett slott. Tillsammans med slottsherrens dotter Kunigunda och son Maximilian och väninnan Paquette undervisas han av filosofen Pangloss som okritiskt förläst sig på den tyske filosofen Gottfried Wilhelm Leibnitz teorier om optimism, dvs att universum är fullkomligt och harmoniskt: Gud har skapat ”den bästa av alla möjliga världar”.
Candide, som älskar Kunigunda, slängs ut från slottet, men han tror på att allt som sker har en mening och att den är till det bästa. Under resor runt om i världen i jakt på kärleken drabbas Candide och Kunigunda ständigt av krig, våldtäkter, mord, misär, slaveri och naturkatastrofer och allt slags elände.
Det finns i musikalen en konsumtionskritisk udd som fortfarande känns relevant, men den har tonats ned i Karlstad. I stället har överdådet reducerat satiren till nummerrevy med spex och burleskeri. Det skulle kunna haverera om inte Värmlandsoperans skickliga artister visat så gott humör.
Christer Nerfont är mycket bra som huvudpersonen Candide. Nerfont visar sin mångsidighet både som sångare och skådespelare. Energiskt håller han liv i föreställningen när tempot sviktar. Anna-Maria Krawe visar upp en blixtrande snabb koloratur och hennes skådespelarprestationer ger Kunigunda liv när hon lyxar till sitt tomma och innehållslösa liv med överkonsumtion av juveler och dyra märkeskläder. Bra är också Julia Hagne som den tveksamt lättfotade och vidlyftiga Paquette.
Birollsinnehavarna, som ibland också är kör, ger föreställningen liv, trots att karaktärerna är platta som klippdockor: Björn Eduard, som kreerar två roller, är utmärkt som Pangloss som låter de filosofiska idéerna försvinna i ett evigt prat. Mats Nilsson och Kristoffer Hellström är minnesvärda som Candides kompisar och vänner Cacambo och Martin. Henrik Hugo gör den bördsstolte Maximilian på gränsen till fjolla – eller inte… Rent lysande är David Lundquist som ”Den gamla kvinnan” som sprider märkliga visdomsord om kvinnligt och manligt omkring sig. Hon (dvs. han) lyfter föreställningen till en bittert komisk höjd och att hon bara har en skinka märks inte när hon dansar eller rider på en elegant cykelhäst.
Eftersom regissören Vernon Mound har förtätat och förkortat texten blir det ibland svårt att hänga med i alla intriger, då hissas fyra videoskärmar ner där en perukklädd Sven Wollter dyker upp som Voltaire själv och fyller i luckorna i handlingen. TV-skärmarna används också att visa insmickrande vykortsbilder från de platser dit Candides vindlande resa går. Det är fiffigt, men det segar också till tempot.
Även om ”Candide” ibland känns lite för lång är den mycket sevärd. Till det bidrar utmärkta artister, fantastiska kostymer, smart minimalistisk scenografi och inte minst Värmlandsoperans sinfonietta som tar väl hand om Bernsteins blandning av stilar: musikal, koral, operett och belcanto. Genom att sätta upp mer sällan spelade verk vidgar Värmlandsoperan musikteatern i Sverige. Det behövs.
Nå, till slut inser Candide att Pangloss pratar strunt och musikalen slutar – liksom romanen – med repliken: ”Låt oss nu odla vår trädgård.”

Utlagd 2008-03-08