Regi: Philip Zandén
Bearbetning: Susanne Marko
Scenografi och kostym: Charles Koroly
Musik: Henrik Rambe
Skådespelare: Jacob Ericksson, Jessica Zandén, Lars Green, Thérèse Svensson, Eva Stenson, Michael Jonsson

Spelas t.o.m. 30 april. Speltid ca 2 tim. 10 min. tim. 30 min.

August Strindbergs passionsdrama ”Brott och brott”, från 1909, som han själv etiketterade som ”komedi” spelas nu på Strindbergs Intima teater i Stockholm. ”Brott och brott” är ett kammarspel om skuld och konsekvenser.
Pjäsen utspelas bland konstnärer i Paris där författaren Maurice gör succé med sin första pjäs. Nu skall han bli känd, bli med pengar och gifta sig med sin fästmö Jeanne som han har en dotter med. Men alla planer kollapsar när Maurice några timmar före premiären möter målaren Adolphes älskarinna, skulptrisen Henriette. De blir blixtförälskade. Under ett dygn upplever de en passionshistoria utom all kontroll. Inget är viktigare än deras kärlek – inte ens Maurices älskade dotter. Det vore bättre om hon inte fanns då skulle livet vara mycket enklare. Några timmar senare hittas dottern död.
Det handlar om kärlek och när priset för lycka blir alltför högt. Centralt i pjäsen är en diskussion om att göra och att önska. Kan vi vara mer än moraliskt ansvariga för våra tankar? Är det lika brottsligt att önska livet ur någon som den faktiska handlingen att döda. Och hur hanterar man de känslor av skuld och den ångest som en ond tanke ger upphov till.
Medan Maurice bryts ner av skuldkänslor och sitt samvete ifrågasätter Henriette tidens normer och etiska koder Hon försöker hitta en egen identitet i sitt konstnärskap. När hon inser att varken Maurice eller Adolphe kan, eller vill, ge henne den frihet hon eftersträva lämnar hon dem båda.
Regissören Philip Zandén och dramaturgen Susanne Marko har omarbetat Strindbergs text och strukit några roller och flyttat handlingen från 1890-talet till 1950-talets Paris. Av detta har det blivit en intensivt musikalisk föreställning där scenen är belamrad med caféstolar som arrangerats i konstfärdiga staplar mot en spegelfond där både skådespelarna och publiken speglas.
Jessica Zandén och Jacob Ericksson spelar det passionerade och litet tragikomiska paret Maurice och Henriette. Pjäsens centrum är den vidlyftiga Henriette som inte nöjer sig med att vara förminskad till älskarinna när hon ser sig själv som konstnär. Målaren Adolphe som älskar och föraktar dem bägge görs genomskådande av Lars Green och den övergivna Jeanne spelas tillbakhållet av Thérèse Svensson. Den nytillskrivna rollen som kommissarien har i Michael Jonssons skepnad blivit en fånig kommissarie Clouseau. Eva Stenson spelar den registrerande caféinnehavaren madame Cathérine med avstånd – som om konstnärernas liv egentligen inte angick henne, men hon har medkänsla med den övergivna Jeanne.

Utlagd 2009-03-25