Text och musik: Jacques Brel
Översättning: Lars Sjöberg
Regi och koreografi: Kajsa Giertz
Kapellmästare Daniel Bingert Medverkande: Sofia Berg Böhm, Bernard Cauchard, Albin Flinkas, Lindy Larsson, Thérèse Svensson
Musiker: Daniel Bingert, Mikael Augustsson, Mathias Ståhl
Spelas t.o.m. 6 juli bl.a. i Vitabergsparken, Rålambshovsparken och vid Hässelby slott. Som vanligt är entrén gratis, speltid Ca 90 min.

Stockholms parkteater inleder sommarsäsongen med en nytolkad föreställning av den gamla broadwaysuccén ”Jaques Brel is alive and well and living in Paris”. Det är en alldeles egensinnigt dansant konsertversion som passar utmärkt för friluftsteater.
Jacques Brel (1929–78) föddes i Belgien och var bosatt i Paris. Han slog igenom som visdiktare, sångare och entertainer i slutet av 50-talet och nämndes snart i samma andetag som storheterna Georges Brassens och Léo Ferré. Brel hade sådan scenskräck att han kräktes inför varje spelning och redan 1966 drog han sig tillbaka från scenen för att jobba med film och sju år senare flyttade han till Franska Polynesien och blev flygtaxipilot, innan han dödligt sjuk återvände till Paris.
Och nu är det alltså dags för Parkteatern. På en avskalad scen står fem sjungande aktörer och tre agerande musiker. Mångsidigheten gör att det fungerar. Alla är de Jacques Brel när de i rask takt framför 18 sånger helt utan dialog och mellanprat. Visorna berättar sina egna historier. Här finns både kända och populära visor som ”Mathilde” där Brel i tre upplagor förgäves väntar på den vackra flickan som aldrig kommer – men kanske i morgon, eller … – och utsökta versioner av ”Jacky” och ”Amsterdam” och mer sällande framförda som ”Ogift Bourrée” och ”Ces gens-la”.
Regissören Kajsa Giertz hart tagit väl vara på Lars Sjöbergs nyöversättningar och tolkningar av Brels ironi, cynism och krassa syn på kärleken. Här finns mycket av Brels längtan, drömmen om Paris och rädslan för att misslyckas, uppblandad med självförakt. Programmet är så väl kombinerat att ”Jacques Brel …”blir en rytmisk och spännande musikalisk kabaré med lyckade musikaliska arrangemang som gör en sommarkväll i Parkteatern mycket nöjsam.
”Brel …” spelas t.o.m. 6 juli bl.a. i Vitabergsparken, Rålambshovsparken och vid Hässelby slott. Som vanligt är entrén gratis, speltid ca 90 min.
Grattis, alla som får tillfälle att se ”Jaques Brel is alive and well and living in Paris”. Sthig Jonasson kabaré.

Utlagd 2008-06-13