Bergmanfestivalen 2012, Dramaten

Internatioellt i Stockholm

Vid Ingmar Bergmans död 2007 föddes idén att skapa en internationell teaterfestival. I stället för ett fysiskt monument skulle det bli ett levande och återkommande evenemang som hyllning till en stor regissör och författare. Under tiden 27 maj – 6 juni arrangerar Dramaten den andra Bergmanfestivalen.
Under festivalen presenterar Dramaten sex uppsättningar från några av Europas mest spännande och framgångsrika teatrar. Det är angelägen och nyskapande scenkonst i Ingmar Bergmans anda i med föreställningar som rör sig i gränslandet mellan olika uttryck; teater, musik och film.

Teater Schaubühne i Berlin kommer i år med två produktioner: Lars Noréns pjäs ”Demoner” i regi av teaterchefen Thomas Ostermeier som inleder festivalen och därpå August Strindbergs ”Fröken Julie” som de brittiska regissörerna Katie Mitchells och Leo Warners sätter upp på Globen, Annexet. Ostermeier var närvarande när Bergmanfestivalen presenterades och han berättade att när han blev chef för Schaubühne började han spela pjäser på ett sätt som den traditionella publiken inte kände igen och som de var undrande inför, men som han sade: ”För att få ny publik måste man bli av med den gamla.” Vilket lät värre än vad han avsåg, han förklarade vid ett privat samtal att det är nödvändigt för teaterns överlevnad att nå en ny publik, men det betyder inte att den gamla är utan intresse.
I år vänder festivalen blicken österut och från Vilnius i Litauen kommer regissören Oskaras Korsunovas med två föreställningar: ”Miranda” efter Shakespeares ”Stormen” och Maxim Gorkijs ”Natthärbärget”. Det är två föreställningar som lägger en vass blick på vår samtid. Från Finland kommer regissören Kristian Smeds med föreställnigen ”Sorgsna sånger från Europas hjärta” som bygger på Dostojevskijs ”Brott och straff” där den fattige och galne studenten Raskolnikovs fästmö Sonja står centrum. Hon spelas av den lettiska aktrisen Aldona Bendoriuté.
Den schweiziska Théâtre Vidy-Lausanne och regissören Heiner Goebbels som på den förra Bergmanfestivalen väckte berättigad uppmärksamhet med föreställningen ”Eraritjaritjaka” kommer i år med ”I went to the house but did not enter” i samarbete med vokalkvartetten The Hilliard Ensemble. Föreställningen innehåller texter av T. S. Eliot, Franz Kafka, Samuel Becket och Maurice Blanchoti.
Dramatens egen festivalföreställning är givetvis Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander" i Stefan Larssons regi.
Dessutom inleds varje föreställning med en introduktion av Dramatens chefdramaturg Magnus Florin, som varit med om att välja ut de pjäser som skall visas under festivalen. Publiken får också möta de gästande teatrarnas skådespelare och regissörer.
Festivalen avslutas med en föreställning på Stora scenen gjord speciellt för detta tillfälle i samverkan med teatrar från Dramatens internationella teaternätverk Mitos 21. Föreställningen bygger på boken ”Han bara slog och slog” av Éléonore Mercier. Det är autentiska texter från en telefonjour dit misshandlade kvinnor kan ringa för att få hjälp.
Publiken kan se fram mot en rad spännande teaterupplevelser på Dramaten alla scener – och på Globens Annex.

Utlagd 2012-02-21