Ljussättning: Adam Silverman
Kostym: Brigitte Reiffenstuel
Dirigent: Giancarlo Andretta
Sångare: Kerstin Avemo, Bülent Bezdüz, Mats Persson, Tomas Lind, Anders Lorentzson, Erika Sax, Mattias Ermedahl
GöteborgsOperans kör och orkester

GöteborgsOperans uppsättning av Gaetano Donizettis tragedi ”Lucia di Lammermoor” är tragisk, blodig och erotisk.
I den här uppsättningen, som ursprungligen hade sin premiär på English National Opera i London 2008, är tiden flyttad från skotskt 1600-tal till ett Europa vid 1830-talet. Scenografen Charles Edward har skapat ett suggestivt scenrum: ett gammalt skotskt slott i förfall med flagnade tapeter, sotiga väggar och lutande möbler. På fotografier finna avlidna anförvanter som om de övervakade vad som sker i slottet.
Operan handlar om den unga Lucia som älskar Edgardo, men hennes bror, Enrico, kräver att hon skall gifta sig med Lord Arturo, som kan rädda Enrico ur en svår politisk och ekonomisk knipa. Klanstrider har gjort Enrico och Edgardo till oförsonliga fiender. För att få Lucia dit han vill förfalskar Enrico ett brev och lurar Lucia att Edgardo bedrar henne. Förtvivlad ger Lucia upp och gifter sig med Arturo, men allt har brutit samman för henne. Under bröllopsnatten knivmördar Lucia sin brudgum och i galenskap tar hon sedan sitt eget liv. När Edgardo får veta att Lucia är död tar han också sitt liv. Det som får GöteborgsOperans uppsättning att vara något alldeles extra är Kerstin Avemo som Lucia och paralleller till vår egen tid där manlig heder och falsk ära blottar mänsklig misär och får familjerelationerna att bryta samman.
Kerstin Avemo, som gjorde en stor tolkning av Lucia i Folkopernas uppsättning på Confidencen, Ulriksdal, 2002, har nu tagit rollen till en ny dimension. Hon dominerar föreställningen med osviklig precision i skönsång och stark scennärvaro som tycks överladdad med känslor. I första akten går Lucia omkring i en dockklänning, som om hon befinner sig gränsmarken mellan barn eller vuxen. I tredje aktens vansinnesscen, som räknas som ett av operalitteraturens främsta glansnummer för en sopran, sjunger hon, nersmetad av blod, fanatiskt hänfört med ofattbar vacker och snabb koloratur i duett med en glasharmonikas svävande klang. Det är närmast översinnligt vackert.
Lucia drivs till vansinne av den patriarkala hierarkin. Också männen befinner sig i olika stadier av galenskap. Lucias skoningslöse och ångestridne bror Enrico är suveränt gestaltad av Mats Persson. I en vidrig scen binder han Lucia vid sängstolparna och smeker henne, i så nära incestuös sadism man kan komma på en operascen.
Bülent Bezdüz låter den desperat romantiske älskaren Edgardo leva ut både sina aggressioner och sin sorg. Tomas Lind fyller sin roll som Lord Arturo med cool närvaro och skärpa. Lord Arturo står vid sidan av fiendskapen mellan Enrico och Edgardo och väntar bara på att få lägra den unga Lucia. Anders Lorentzson är lysande som den empatilöse prästen Raimondo som säger sig tolka Guds vilja genom att ställa sig på maktens sida. Tillsammans med Enrico tvingar han Lucia till det ödesdigra bröllopet, men han avsäger sig allt ansvar för följderna och anklagar Enrico och dennes hantlangare som ensamma ansvariga för Lucias död.
GöteborgsOperans kör klingar fullödigt och orkestern, under Giancarlo Andrettas ledning, gör Donizettis lyriska partier full rättvisa och skärper de dramatiska partierna till bel canto-operans yttersta gränser. Lägg så till en olycksbådande ljussättning av Adam Silverman så står GöteborgsOperans konstnärliga framgång klar.
Den som missar ”Lucia di Lammermoor” på GöteborgsOperan går miste om en operaupplevelse av renaste och högsta halt.

Utlagd 2011-04-26