Översättning: Ulf Peter Hallberg
Regi: Staffan Valdemar Holm
Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller
Musik: Klas Åhlund
Skådespelare: Andreas Rothlin Svensson, Örjan Ramberg, Nina Fex, Johan Holmberg, Gunnel Fred, Christopher Wagelin, Jan Waldekranz, Malin Ek, Per Mattsson, Mattias Silvell, Rolf Skoglund

Speltid 3 tim. 40 min.

Friedrich Schillers frihetsdrama ”Don Carlos”, som nu spelas på Dramaten, utspelas på 1560-talet i Spanien och skildrar det politiska spelet mellan kung Filip II och hans son Don Carlos. Filip är enväldig regent över supermakten Spanien och stora delar av Europa, bl.a. Nederländerna där han har stora politiska och religiösa problem när de protestantiska flamländarna gör uppror mot den katolska ockupationsmakten. Deras revolt understöds av Don Carlos och av hans vän markisen av Posa, Rodrigo. Men frihetsdrömmarna krossas när Filip tvingas offra både sin son och sin förtrogne rådgivare Rodrigo.
”Don Carlos” har vid sidan av de politiska intrigerna också en komplicerad far-son-relation: Carlos älskar sin styvmor, drottning Elisabeth, som han var förlovad med innan hon blev en fransk fredsgåva till kung Filip. Man kan ju fundera över varför kungen accepterade sin sons fästmö och blir upprörd över att de fortfarande hyser kärlek till varandra.
Långa stunder är pjäsen mycket högljudd inte minst gäller det Örjan Rambergs despotiske kung Filip som är onåbar i sin omåttliga självbespegling. Ramberg gör en stark tolkning av en känslolös maktmänniska som utan samvetsförebråelser utfärdar order om massmord på dem han uppfattar som rikets fiender – oavsett vem.
Andreas Rothlin Svensson gör kungens son, Don Carlos, till en labil och oskicklig maktspelare som vacklar mellan sina olika roller som prins och framtida makthavare i Spanien, som frihetshjälte och som drottningens älskare. När Carlos låter sig styras av Rodrigo är katastrofen lika oundviklig som i ett grekiskt ödesdrama. Johan Holmberg är trovärdig som den listige Rodrigo som tror sig behärska spelet kring Flanderns frihetskamp, men som missbedömt den politiska verkligheten i hovintrigerna. I hans väska finns brev och anteckningar som får förödande konsekvenser när de hamnar i fel händer. Några av breven är skrivna till Carlos från den olyckliga och rädda drottning Elisabeth som Nina Fex ger en återhållen längtan.
Gunnel Fred dominerar spelet som drottningens hovdam furstinnan Eboli. Hon är lysande som självupptagen, livsfarlig intrigant vid ett hov där alla intrigerar mot alla för makten i kung Filips närhet. Dramats genuina ondska finns hos Rolf Skoglunds blinde storinkvisitor som ökar kyrkans ära genom att så många av dess fiender – verkliga eller inte – avrättas.
Staffan Valdemar Holm sätter en mäktig punkt för sina år som Dramatenchef med en stundtals lysande föreställning.

Utlagd 2009-04-20