Sthig Jonasson

Möte med Sofie Asplund


Musikalen är en bra erfarenhet för Sofies utveckling som artist

Den åländska operasångerskan Sofie Asplund gör just nu succé i Göteborg som Maria i ”West Side Story”. Den kända historien om Romeo och Julia mitt i gängkrigens New York där Sharks från Puerto Rico och Jets slåss om en ynklig gatstump. Där försöker Maria från Puerto Rico och Tony från Jets förgäves att få sin kärlek att överleva mitt i våldet.
Vi fick en pratstund med Sofie efter en föreställning. Sofie är född 1985, samma år som Frida Jansson, Frida Österberg och Andrea Björklund – ”en bra årgång”, som någon konstaterade. Sofie berättar att det inte finns någon musiktradition i familjen utan hon är den första som försörjer sig på musik. Hon studerar på Operahögskolan i Stockholm och har bara ett sista år kvar på sin utbildning, men har nu tagit ledigt för att bl.a. sjunga i ”West Side Story”.
”West Side Story” är en svår musikal som kräver att skådespelarna skall kunna agera, dansa och sjunga – på hög nivå. Sofie är en fullständigt underbar oskuldsfull Maria. Hon är en stark sångerska som förstår att maximalt anpassa sin operaskolade röst till musikalen alldeles speciella sångstil och teknik.
Musikalvärlden är en helt ny och annorlunda värld mot operas och hon tycker att Operahögskolan har alldels för litet utbildning i drama, endast en termin. Särskilt som operauppsättningarna numera har tydliga dramaturgiska inslag som fordrar alltmer av skådespelande av artisterna.
Sofie tycker musikalen är en bra erfarenhet som skiljer sig från hennes operarutin och hon har ett bra samarbete med teaterns andra artister. Att hon tillsammans med regissör Stina Ancker arbetat mycket med talad dialog tror Sofie har utvecklat henne som artist. Hon säger också att hon fått stöd av den rutinerade Frida Modén Treichl (också hon född 1985) som spelar den hetsiga och livsfarliga Anita, och dessutom delar de loge.
Växlingen mellan opera och musikal tar på rösten. För Sofie skall den hålla i 80 föreställningar, vilket gör att hon måste hantera sin röst på annat sätt för att passa in i musikalen. Till skillnad från i operor är hon nu mickad – sjunger i mikrofon – också det fordrar en annan sångteknik. Hon tycker det är nödvändigt att fortsätter med sånglektionerna särskilt under musikaltiden.
Koreografen Peter Svenzon som har lagt stor vikt vid dansnummer där ensemblens effektivitet, precision och tempo lyckas balansera mellan showdans och modern dans. Sofie deltar inte i de stora dansscenerna där Jets och Sharks utmanar varandra. Men när hon dansar med Bruno Mitsogiannis, som spelar Tony, ser det alldels äkta och lätt ut.
När hon står på scenen märker Sofie publikreaktionerna särskilt när Brunos fanklubb kommer loss. Då är det värsta popkonsertstämningen, säger hon.
Om framtiden säger hon att hon kommer att fortsätta att utveckla sin operakonst och – när hon får tillfälle – sjunga musikal. En dröm är att få spela roliga roller där hon kan njuta av operan också som artist, t.ex. Susanna i ”Figaros bröllop”.
Närmast fortsätter hon med ”West Side Story”, men den 1 och 2 januari skall hon göra Eurydice i en halv-scenisk konsert av Offenbachs "Orfeus i underjorden" i Uppsala universitets aula med Drottningholms barockensemble och Akademiska kammarkören under ledning av Stefan Parkman.
Sista föreställningen av ”West Side Story” är den 6 mars och sedan skall Sofie göra rävhonan i "Den listiga lilla räven" av Leos Janacek på Läckö slott i sommar.
Till hösten börjar hon så sitt tredje och sista år på Operahögskolan.
Så, visst ser det bra ut för Sofie. besvikna.


 
 
  ©Sthig Jonasson
Foto: Kerstin Ramdén



   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2012-01-17