Sthig Jonasson

Möte med Ola Forssmed


"Känns det inte roligt är det något fel"

En sommareftermiddag träffade vi Ola Forssmed som i sommar gjort succé på Frediksdalsteatern i Helsingborg i musikkomedin ”Viva la Greta!” där han spelade mot bl.a. teaterdirektören Eva Rydberg och Magnus Härenstam. Ola spelar en inte alltför smart allt-i-allo med en rad snabba personlighetsbyten som får publiken att rämna av skratt.
Ola är mycket anspråkslös och sympatisk Han är mycket litet mallig över sig själv och ser sig inte som en stjärna. På frågan om hans yrke hade han svårt att hitta vad han är, andra kallar honom ”skådespelare”, men själv ser han sig som ”teaterarbetare”.
Ola föddes i Växjö för 38 år sedan i en konstnärsfamilj där det inte var några problem med att han blev skådespelare. Efter Kalle Flygares teaterskola 1991–92 sökte han till scenskolan i Malmö men kom inte in därför att juryn tyckte han var för rolig och ju mer han ansträngde sig för att vara allvarlig desto roligare blev han.
Han har under nästan hela sitt teaterliv varit frilansare, med undantag för några år som kontraktsanställd vid Stockholms stadsteater, då han bl.a. spelade mot Viveka Seldahl i Tennesse Williams ”Linje lusta”.
Ola Forssmed är en mycket fysisk skådespelare med total kontroll över sin kropp. Han är på något sätt nischad in i just fysiskt krävande roller. Och är en av de få som klarar av det.
– Jag upptäckte min talang för det akrobatiska skådespeleriet i musikalen ”Buddy Holly” 1992 där jag i en scen spelade mycket kissnödig. Och publiken gillade det.
Själv påstår Ola att han inte är någon dansare, trots att han spelat i flera musikaler där ju sång och dans är en viktig enhet.
– Jag kämpar mig igenom koreografernas påhitt, som i dansfarsen ”Rum 648” som helt saknar dialog – det är bara dans. Han har spelat mycket barnteater, men tycker inte att det är någon skillnad på att spela för barn eller vuxna, fast barn snappar kanske snabbare och roas mer än vuxna av den fysiska komiken.
För egen del måste han också tycka det är roligt.
– Känns det inte roligt är det något fel, då måste man göra det bästa möjliga av sin roll.
Allt han gör på scenen kan verka spontant och tillkommet i stunden. I själva verket finns varenda snubbling och volt i manus och det följer han.
Ola uppskattar att Eva Rydberg inte är som hennes företrädare som teaterdirektör, Nils Poppe som ibland roade sig – och publiken – med improvisationer som tvingade medspelarna till branta försök att hänga med.
– Rydberg är den mest exakta skådis jag spelat med. Att vara repeterat ”spontan” är en del av Eva Rydbergs storhet.
Efter en stunds avspänt samtal med Ola Forssmed skiljs vi och han går till sminket för kvällens föreställning. Det är hög tid. Publiken har redan samlats, förväntansfullt sorlande. De kommer inte att bli besvikna.


 
 
  ©Sthig Jonasson
Foto: Kerstin Ramdén



   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2012-01-17