Sthig Jonasson
Möte med Riccardo Muti


Årets Birgit Nilsson-pristagare

Den italienske superdirigenten Riccardo Muti mottog årets Birgit Nilsson-pris vid en ceremoni på Operan i Stockholm i veckan.
Muti är en intensiv konstnär som inte drar sig för att vara obekväm för makthavare. I sitt tacktal förklarade han vikten av kultur och att den inte får vanskötas av de ledande politikerna. Mycket omtalad blev han, då han i våras kritiserade Italiens sviktande kulturpolitik. Hans kritik hade effekt i och med att regeringen backade från sitt omfattande sparprogram. Det var innan finanskrisen förändrade allt. Trots sina utspel förnekar Muti att ha ser på musiken som politisk, men musiken har gett honom möjlighet att agera för att stärka musikens makt.
- Musiken lär oss att leva i samhället – för att det ska bli harmoni måste vi samarbeta, säger Riccardo Muti.
När han meddelades att han fått Birgit Nilsson-priset kom det som en total överraskning. Han trodde han inte på det.
Muti berättar han om när han första gången hörde Birgit Nilsson sjunga. Det var i Rom 1970, han reste dit med tåg från Florens för att höra henne i ett konsertant framförande av Beethovens Fidelio, med Leonard Bernstein som dirigent.
– Tyvärr fick vi aldrig musicera tillsammans, men jag hörde henne flera gånger, som Elektra och Turandot. Vilken kraft och skönhet, vilken intensitet i stämman!
Vilken tragik att den största operasångerskan och den störste dirigenten aldrig jobbade tillsammans, de träffades inte ens.
I statuterna till priset har Birgit Nilsson angett att det kan gå till en föreställning som sker enligt kompositörens intentioner.
– Jag har aldrig gjort ändringar för att behaga publiken. Hela mitt liv har jag försökt arbeta i kompositörens anda. Enda sättet att nå dit är genom noterna, som de är skrivna.
– Det svåraste är att stå till svars inför publiken när du själv inte är nöjd med framförandet.
Riccardo Muti har dirigerat Wienerfilharmonikerna i över 40 år. I 19 år var han chefsdirigent på La Scala i Milano som han lämnade efter en uppslitande tvist med operans ledning och orkestern.
Under sin tid på La Scala återintroducerade han de stora Verdioperorna ”La Traviata”, ”Trubaduren” och ”Rigoletto” som var utestängda från repertoaren i tjugotalet år. Under senare år har Muti intresserat sig mycket för italiensk nyklassicism och kompositörer som Luigi Cherubini och Gaspare Spontini. I fjol tillträdde han som ansvarig dirigent för Chicago Symphony Orchestra efter uttrycklig önskan från orkesterns musiker.
Det var en stolt Birgit Nilsson-pristagare som lämnade Operan och han är en i högsta grad mottagare av detta pris som har ohotad ställning som världens finaste och största musikpris. Och det instiftat av en svensk sångerska som vi har all anledning att vara malliga över en sådan här dag.

   
  ©Sthig Jonasson
Foto: Kerstin Ramdén



   

Jonasson förlag
Österängsgatan 19B,
753 28 Uppsala
Tel. 018/60 14 06
Mobil 070/582 83 65

e-post:sthig.jonasson@jora.info

 

Utlagd 2011-10-26